1. Edycja pliku boot.ini.
Aby otworzy� plik boot.ini nale�y wykona� nast�puj�c� czynno��. Otw�rz Panel sterowania->System->zak�adka "Zaawansowane"->sekcja "Uruchamianie i Odzyskiwanie"->przycisk "Ustawienia"->sekcja "Domy�lny system operacyjny"->przycisk "Edytuj". Otworzy si� notatnik z plikiem boot.ini .
Przyk�adowy plik boot.ini:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Pro" /noexecute=optin /fastdetect |
Plik boot.ini sk�ada si� z dw�ch cz�ci: cz�ci bootloadera oraz cz�ci system�w operacyjnych.
2. Cz�� bootloadera.
W sekcji [boat loader] ustawiamy bootloadera systemu. Wyst�puj� tutaj dwa pola:
a). timeout - Czas, wyra�ony w sekundach, wy�wietlania menu bootloadera przed startem systemu . Warto�� 0 oznacza natychmiastowe �adowanie domy�lnego systemu operacyjnego. Przypisanie warto�ci -1 wymusi wy��czenie limitu czasowego.
b). default - �cie�ka do domy�lnego systemu operacyjnego. �cie�ka jest podawana w formacie ARC (mo�na j� pozna� poprzez polecenie MAP ARC). Dzi�ki niej mo�na rozpocz�� �adowanie domy�lnego systemu z katalogu %SystemRoot%.
Przyk�adowo:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
oznacza uruchamianie systemu operacyjnego z drugiej partycji dysku podstawowego, z katalogu Windows. �cie�ka ARC zosta�a opisana w punkcie 4.
3. Sekcja system�w operacyjnych.
W tej sekcji wymienione s� wy�wietlane w menu bootowania, mo�liwe do uruchomienia systemy operacyjne. Wymienione s� tutaj wszystkie zainstalowane systemy. Wymienione s� one w nast�puj�cej postaci:
multi(W)disk(X)rdisk(Y)partition(Z)\ ="Wy�wietlana nazwa systemu" /opcje
Mo�liwe s� nast�puj�ce opcje (prze��czniki):
/3GB - W architekturze x86 zostanie wymuszony przydzia� 3 GB wirtualnej przestrzeni adresowej dla program�w . Natomiast 1 GB zostanie przydzielony dla j�dra i sk�adnik�w wykonawczych. Standardowo system przydziela 2GB dla program�w trybu u�ytkownika.
/basevideo - Wymusza za�adowanie domy�lnego sterownika Video. System uruchomiony zostanie w trybie VGA tj rozdzielczo�� 640x480 oraz 16 kolor�w. Pozwala to na uruchomienie komputera z zainstalowanym nieprawid�owym sterownikiem karty graficznej. Powinno si� go u�ywa� razem z prze��cznikiem /sos
/baudrate=warto�� - Ustawienie pr�dko�ci dla zdalnego debugowania j�dra systemu. Warto�� okre�la szybko�� transmisji w kilobitach (kb/s). Implikuje w��czenie prze��cznika /debug
/bootlog - Wymusza rejestrowanie rozruchu, kt�re zapisywane jest w pliku systemroot\Ntbtlog.txt
/burnmemory=numer - Rozmiar pami�ci w MB z kt�rej mo�e korzysta� system. Uwzgl�dnia luki w pami�ci.
/channel - Przy w��czonych prze��cznikach /debug i /debugport mo�na skonfigurowa� system do wysy�ania informacji zwi�zanych z debugowaniem, za po�rednictwem portu 1394 IEEE.
/crashdebug - �aduje podczas startu systemu debuger j�dra, ale nie zostanie uruchomiony do czasu wyst�pienia b��du. Pozwala na u�ytkowanie portu COM, a w przypadku awarii zostanie on przekonwertowany na port debugowania.
/debug - W��cza debugera j�dra podczas uruchamiania systemu. Port COM jest u�ywany ci�gle.
/debugport=com_numer - Numer portu komunikacyjnego COM u�ywanego do debugowania j�dra. U�ycie tego prze��cznika domy�lnie wymusza u�ywanie portu COM2, a gdy ten nie istnieje COM1.
/fastdetect:com_numer - Wy��cza wykrywanie myszy szeregowej oraz myszy korzystaj�cej z magistrali Ntdetect.com dla okre�lonego portu. Numery port�w mo�na oddzieli� przecinkami. Sam prze��cznik, bez numeru portu, wy��czy wykrywanie na wszystkich portach.
/HAL=nazwa_pliku - �adowanie podczas uruchamiania warstwy abstrakcji sprz�tu (HAL) z podanego pliku. Pozwala testowa� r�ne warstwy abstrakcji. Wraz z prze��cznikiem /kernel pozwala na testowanie prze ��cznika mi�dzy uruchomieniem w trybie wieloprocesorowym a jednoprocesorowym. Plik warstwy HAL znajduje si� w katalogu System32.
/kernel=nazwa_pliku - Definiuje j�dro systemu okre�lone przez plik, kt�re �adowane jest podczas startu systemu. Plik j�dra znajduje si� w katalogu System32.
/maxmem=numer - Rozmiar pami�ci w MB z kt�rej mo�e korzysta� system. Nie uwzgl�dnia luk w pami�ci.
/nodebug -Wy��cza �adowanie debugera przy starcie systemu.
/noguiboot - Wy��cza ekran startowy, na kt�rym wy�wietlony jest pasek post�pu �adowania systemu.
/numproc=liczba - Liczba aktywowanych procesor�w podczas �adowania systemu.
/PAE - Pozwala na uruchomienie komputera z obs�ug� trybu rozszerzenia adresu fizycznego (PAE).
/pcilock - Dla system�w x86 zapobiega dynamicznemu przypisywaniu zasob�w wej�� i wyj�� sprz�towych oraz ��da� przerwania do urz�dze� PCI. Konfiguracj� urz�dze� zajmie si� BIOS.
/redirect - W systemie Windows 2003 Enterprise Edition w��cza us�ug� zarz�dzania awaryjnego (EMS)
/safeboot:parametr - Wymusza uruchomienie systemu w trybie awaryjnym.
parametr:
a). minimal - �adowanie tylko podstawowych sterownik�w.
b). network - tryb minimal, ale dodatkowo �aduje sterowniki sieciowe.
c). safeboot:minimal(alternateshell) - tryb minimal uruchomiony w trybie wiersza polece�.
Dzi�ki nim mo�na uzyska� nast�puj�ce tryby uruchomienia:
Tryb awaryjny z obs�ug� sieci: /safeboot:minimal /sos /bootlog /noguiboot
Tryb awaryjny z obs�ug� sieci: /safeboot:network /sos /bootlog /noguiboot
Tryb awaryjny z wierszem polecenia: /safeboot:minimal(alternateshell) /sos /bootlog /noguiboot
/sos - Wymusza wy�wietlanie sterownik�w �adowanych podczas startu systemu. U�ywaj�c tego prze��cznika oraz /basevideo, mo�na ustali� sterownik, kt�ry powoduje blokowanie �adowania systemu.
/usepmtimer - Dla procesor�w pozwalaj�cych na stosowanie ustawie� PM_TIMER, w��cza jego stosowanie w miejsce licznika sygnatur czasowych (TSC).
/userva - W przypadku prze��cznika /3GB zwi�ksza� ilo�� pami�ci j�dra systemu zwi�zanej z wpisami PTE. Jednocze�nie pozwala zachowa� prawie 3 GB dla pami�ci proces�w.
4. Opis �cie�ki ARC.
Formaty �cie�ek ARC u�yty w celu wskazania lokalizacji systemu operacyjnego:
Dla komuter�w x86: multi(W)disk(X)rdisk(Y)partition(Z)\
Dla komputer�w RISC oraz x86: scsi(W)disk(X)rdisk(Y)partition(Z)\
�cie�ka Multi:
W-Numer kontrolera IDE. Kontrolery liczone s� od 0 i tak� warto�� powinni�my wpisa�.
X-Dla �cie�ki multi zawsze 0.
Y-Numer okre�laj�cy kolejno�� podpi�cia do kontrolera dysku systemowego. Liczone od 0.
Z-Numer partycji liczony od 1. Najpierw numerowane s� partycje podstawowe, a potem logiczne. Liczba 0 jest zarezerwowana dla partycji nieu�ywanych.
W przypadku system scsi, sk�adnia multi dzia�a dla dla pierwszego kontrolera SCSI (dw�ch pierwszych dysk�w).
�cie�ki scsi:
�cie�ka scsi mo�e zosta� u�yta zar�wno w komputerach klasy x86, jak i w RISC.
W architekturze x86 u�ywa si� sterownika urz�dzenia NTBOOTDD.SYS. Mo�na go znale�� w katalogu g��wnym dysku systemowego. W architekturze RISC sterownik ten jest wbudowany w oprogramowanie uk�adowe. Opis parametr�w:
W-Numer porz�dkowy karty identyfikowanej przez NTBOOTDD.SYS.
X-Identyfikator SCSI dysku docelowego.
Y-Numer jednostki logicznej LUN dysku docelowego (zazwyczaj 0).
Z-Numer partycji systemowej. Podobnie jak dla multi, numerowane od 1 .
5. Naprawa pliku boot.ini.
W przypadku utraty pliku boot.ini, nale�y skorzysta� z konsoli odzyskiwania i przywr�ci� w niej ten plik. W celu wykonania tej operacji nale�y wpisa� nast�puj�ce polecenia w konsoli odzyskiwania:
cd c:\
bootcfg /rebuild
gdzie C jest dyskiem systemowym.
�r�d�a:
http://support.microsoft.com/kb/102873/pl
http://support.microsoft.com/kb/833721/pl |