 Ju� nied�ugo system specjalnych czujnik�w b�dzie w czasie rzeczywistym informowa� prowadz�cych poci�gi, o tym, jaka pr�dko�� da najlepsz� przyczepno�� pojazdu.
Dziwne, bo przecie� poci�gi s� takie ci�kie, a jednak prawdziwe. Opady li�ci, kt�re przylegaj� do szyn s� ostatnim problemem dla poci�g�w. Ale nie chodzi tutaj o jakie� wypadki, �e poci�g wpada w po�lizg i wylatuje z szyn. Chodzi oto, �e li�cie z opadami deszczu lub �niegu powoduj� delikatne po�lizgi k� podczas przyspieszania co prowadzi do nieefektywnego zu�ycia energii.
Montuje si� wi�c czujniki ale do dzisiaj �adne nie dzia�a�y w czasie rzeczywistym. Maszyni�ci polegali wi�c na swoich obserwacjach i zachowaniu poci�gu. Z pomoc� przysz�y eksperci z University of Salford (UK), kt�rzy zaproponowali technologie monitoruj�c� tory przy pomocy czujnik�w wbudowanych. Czujniki te przesy�a�y dalej dane do maszynisty i dyspozytor�w zarz�dzaj�cych tras�.
Sam system u�ywa nast�pnie opracowanych modeli komputerowych analizuj�cych zachowania poci�gu dotycz�ce poruszania si� torami kolejowymi i por�wnywano je z pomiarami pozyskanymi z czujnik�w bezw�adno�ci jakie uzyskano w tworzeniu modeli.
Teraz naukowcom przy�wieca jeden cel. Pozyska� inwestora lub partnera na prowadzenie dalszych bada� i wdro�enia systemu.
�r�d�o: http://science.compulenta.ru/ |