Spółka Gainward opracowała nową wersję silnego akceleratora graficznego do gier, GeForce GTX 580.
Jak każdy producent chcący wybić się czymś na rynku, także i Gainward postanowił zaszokować. To czym Gainward GeForce GTX 580 Phantom chce zawojować rynek to aż 3 GB pamięci GDDR5 z szyną 384 bit. Jest to wielkość dwukrotnie większa od tego co oferuje większość konkurencji. Oczywiście pojawia się tutaj myśl czy, aby takie rozwiązanie wpływało znacząco na wydajność. O tym niestety Gainward nie wspomina.
Dodatkowo projektanci nowego modelu wyposażyli swoje dziecko w ulepszony system chłodzenia korzystający z trzech 80 milimetrowych wentylatorów o regulowanej prędkości i sześciu ciepłowodów. Dzięki temu udało się podnieść taktowanie karty ze standardowych 772, 1544 i 2004 MHz do poziomu 783, 1566 i 2010 MHz.
Jednocześnie z zapowiedzią Gainwarda, także i Palit nagle ujawnił swoje plany pokazania podobnej konstrukcji. Tutaj jednak wygląd pozostał znacznie bardziej zbliżony do tradycyjnego. W tym wypadku Palit zdecydował się użyć tylko dwóch wentylatorów połączonych z dużym aluminiowym radiatorem. Mimo tego taktowanie będzie zbliżone, a nawet identyczne jak w Gainwardzie. |
Dwukrotnie wieksza pamiec moze miec niewielki wplyw na wydajnosc w niektorych grach i wysokich rozdzielczosciach (testy pokazuja, ze w wiekszosci gier przy 1920x1200 roznica jest minimalna na plus, lub nie ma jej wcale).
Chlodzenie ma sluzyc przede wszystkim obnizeniu temperatury ukladu i cichej pracy, bo karta jest podkrecona minimalnie w stosunku do ukladu referencyjnego.
Z wiekszej ilosci pamieci moga skorzystac za to entuzjasci wykorzystujacy karte do obliczen (np. w Octane Render) - bowiem karta jest tylko nieznacznie drozsza od konstrukcji z 1,5GB pamieci, za to kiklakrotnie tansza (okolo 4x) od ukladu Quadro z 3GB pamieci...