 Obecne systemy nawigacyjne i aplikacje mobilne s� w stanie przekaza� informacje na temat kork�w. Problem polega jednak na tym, �e kierowcy ci s� ju� zazwyczaj w drodze i by� mo�e ju� nie maj� odwrotu przed natrafieniem na owy korek. Jednak IBM zamierza temu zaradzi�. Firma pracuje nad przewidywaniem kork�w nawet na godzin� zanim one powstan�.
W czasie bada� pilota�owych w Singapurze, bior�c pod uwag� oko�o 500 lokalizacji w mie�cie, system by� w stanie przewidzie� nat�enie ruchu z dok�adno�ci� 85-93%, za� pr�dko�� pojazdu od 87 do 95%. Podobne wyniki osi�gni�to w Finlandii i New Jersey.
Kluczem do sukcesu jest modelowanie predykacyjne, kt�re ��czy w czasie rzeczywistym dane z czujnik�w i kamer drogowych, jak r�wnie� informacje z transponder�w GPS w taks�wkach z danymi historycznymi oraz z warunkami pogodowymi. Ka�dego dnia system jest rekalibrowany na podstawie zebranych danych z ostatnich sze�ciu tygodni. Opr�cz zbli�aj�cych si� kork�w, system ten jest w stanie przewidywa� to, kiedy ruch wr�ci do normalno�ci.
Sam system pozwala tak�e odpowiednio bilansowa� ruch na drogach. Je�li jedna droga zostanie zakorkowana i ca�y ruch zostanie przeniesiony na inn� drog�, to z pewno�ci� i tamta zostanie zakorkowana. W tym momencie system pozwala stwierdzi�, �e najlepszym rozwi�zaniem b�dzie przekierowanie 25% kierowc�w na jedn� z drug, za� np 40% na drug� itd.
IBM wsp�pracuje tak�e z kilkoma firmami telekomunikacyjnymi. Pozwala to �ledzi� ruch telefon�w kom�rkowych na drodze. Dzi�ki temu uzyskuje si� precyzyjny model ruchu na danej drodze. W celu ochrony prywatno�ci, dane osobowe w�a�cicieli telefon�w nie s� ujawniane.
Firma zamierza tak�e rozwija� us�ug� ostrzegania abonent�w w wyprzedzeniem i przekazywania im informacji o najlepszej drodze. Odpowiednie zlecenie g�osowe zostanie wys�ane za pomoc� telefonu kom�rkowego.
�r�d�o: scientificamerican |