Komisja Europejska podpisała porozumienie z przemysłem muzycznym online, mające na celu poprawę dostępu konsumentów do muzyki w sieci.
Z jednej strony umowę podpisywała Neelie Krose, komisarz ds konkurencji, z drugiej przedstawiciele branży: Amazaon.com, Apple, Nokia, EMI, Universal Music Group.
"Europejscy konsumenci chcą i zasługują na coś lepszego w ofercie muzycznej online", powiedziała Krose. Uznała ona umowę jako dowód "prawdziwego postępu w tym kierunku". Po raz pierwszy wszyscy zgodzili się na wspólny plan, dodała komisarz.
Dzięki nowemu porozumieniu, takie firmy jak Apple będą mogły otworzyć swój sklep internetowy iTunes w tych krajach Unii, gdzie nie było to dotychczas możliwe. EMI będzie mógł wreszcie zawrzeć umowy z największymi organizacjami zarządzania tantiemami SACEM we Francji i SGAE w Hiszpanii.
Największą przeszkodą w tworzeniu w pełni funkcjonującego rynku muzyki online, była niechęć organizacji zbiorowego zarządzania prawami, do zniesienia tradycyjnego podejścia do rynku europejskiego, gdzie każda z organizacji miała swój monopol na danym terytorium. Teraz nie będzie już tak, że aby utwór trafił do sprzedaży w sieci w każdym z 27 państwa Unii, firma udostępniająca byłaby zmuszona do zawarcia 27 oddzielnych umów.
Źródło:
PCWorld
Foto:
Wikipedia