 Europejscy naukowcy opracowali system, kt�ry pozwala na sprawdzenie wagi kosmonaut�w znajduj�cych si� na orbicie.
Wykorzystali oni tutaj kontroler do gier Microsoft Kinect. To chyba zreszt� najbardziej uniwersalne urz�dzenie tego roku w r�nych zastosowaniach naukowych. Tym razem o jego zastosowaniu pomy�leli naukowcy z bran�y kosmicznej.
Lec�c w kosmos wa�ne jest, aby zachowa� dobr� form� w miejscu gdzie brakuje grawitacji, a zatem ci�ko o prac� mi�ni. Aby w tym pom�c, mieszka�cy stacji ISS musz� codziennie po�wi�ci� dwie godziny na �wiczenia, a ich waga jest monitorowana przez sprz�t zaprojektowany jeszcze w 1965 roku. Niestety zajmuje ono zbyt wiele miejsca i po�era zbyt wiele energii, wi�c warto pomy�le� nad czym� nowym.
Naukowcy pomy�leli, aby zastosowa� Microsoft Kinect do wyznaczania modelu 3D cia�a, a tym samym wyznaczania obj�to�ci cz�owieka. Teraz na podstawie bada� 28 tysi�cy ludzi wyznaczyli oni typow� g�sto�� cia�a. To pozwala na wyznaczenie masy przy dok�adno�ci 97%. B��d ten nie przekracza 2.7 kilograma.
W tej chwili jedynym problemem jest jeszcze rozbie�no�� pomi�dzy orbitalnym, a ziemskim poziomem g�sto�ci cia�a ludzkiego.
Teraz zamierzaj� oni przetestowa� system w warunkach mikrograwitacji, a wst�pne wyniki zademonstruj� na konferencji ESPA 2012 (12-14 stycze�, Las Vegas).
�r�d�o: compulenta.ru |