Europejscy naukowcy opracowali system, który pozwala na sprawdzenie wagi kosmonautów znajdujących się na orbicie.
Wykorzystali oni tutaj kontroler do gier Microsoft Kinect. To chyba zresztą najbardziej uniwersalne urządzenie tego roku w różnych zastosowaniach naukowych. Tym razem o jego zastosowaniu pomyśleli naukowcy z branży kosmicznej.
Lecąc w kosmos ważne jest, aby zachować dobrą formę w miejscu gdzie brakuje grawitacji, a zatem ciężko o pracę mięśni. Aby w tym pomóc, mieszkańcy stacji ISS muszą codziennie poświęcić dwie godziny na ćwiczenia, a ich waga jest monitorowana przez sprzęt zaprojektowany jeszcze w 1965 roku. Niestety zajmuje ono zbyt wiele miejsca i pożera zbyt wiele energii, więc warto pomyśleć nad czymś nowym.
Naukowcy pomyśleli, aby zastosować Microsoft Kinect do wyznaczania modelu 3D ciała, a tym samym wyznaczania objętości człowieka. Teraz na podstawie badań 28 tysięcy ludzi wyznaczyli oni typową gęstość ciała. To pozwala na wyznaczenie masy przy dokładności 97%. Błąd ten nie przekracza 2.7 kilograma.
W tej chwili jedynym problemem jest jeszcze rozbieżność pomiędzy orbitalnym, a ziemskim poziomem gęstości ciała ludzkiego.
Teraz zamierzają oni przetestować system w warunkach mikrograwitacji, a wstępne wyniki zademonstrują na konferencji ESPA 2012 (12-14 styczeń, Las Vegas).
źródło: compulenta.ru |