 Ameryka�scy naukowcy opracowali stosunkowo prost� metod� wykrywania fa�szerstw dzie� sztuki i ich imitacji. Nowa metoda nazwana "kodowanie z przeplotem" dzieli obraz na malutkie fragmenty, kt�re s� na pierwszy rzut oka nierozr�nialne.
Dzi�ki takiemu podzia�owi, naukowcom uda�o si� opracowa� algorytm badania identyczno�ci poszczeg�lnych kawa�k�w, a nast�pnie wykrycia unikalnych cech danego artysty.
Naukowcy twierdz�, �e uda�o im si� opracowa� algorytm wykrywania poszczeg�lnych element�w wizualnych, innych proporcji i szczeg��w obraz�w, zwi�zanych z p�dzlem danego malarza. Takich analiz dokonuj� obecnie znawcy sztuki, jednak komputery mog� tego dokona� bardziej subtelnie i dok�adniej.
Nowy program opiera si� na zasadach analizy matematycznej fraktali, kt�re maj� tendencje do powracania w r�nych dzie�ach artysty.
W demonstracji przedstawiono szesnastowieczny obraz flamandzkiego malarza Pietera Bruegla Starszego, kt�ry podzielono na 144 kwadrat�w o bokach 12x12. W ka�dym kwadracie, program ustala� pewne kluczowe punkty, kszta�ty i ��czy� je z innymi punktami. Wed�ug nich, dzie�a Brueghela s� przydatne do test�w, gdy� mia� on wielu na�ladowc�w i nie ka�dy historyk sztuki jest w stanie znale�� oryginalny obraz.
Tw�rcy programu podkre�laj� tak�e, �e nowy system pozwala nie tylko na tropienie podr�bek dzie� sztuki ale tak�e pozwala zrozumie� ewolucj� malarstwa.
�r�d�o: cybersecurity |