
Przeprowadzono badania w 369 europejskich sklepach internetowych oferuj�cych do sprzeda�y, sprz�t elektroniczny pod k�tem przestrzegania podstawowych praw konsumenckich. Zakres bada� obj�� 26 kraj�w cz�onkowskich Unii Europejskiej, za wyj�tkiem S�owacji. Statystyki s� niepokoj�ce.
Na dywaniku znalaz�y si� witryny oferuj�ce do sprzeda�y mi�dzy innymi odtwarzacze DVD, telefony kom�rkowe, sprz�t komputerowy czy konsole do gier. 200 z przebadanych serwis�w wzi�to pod lup� ze wzgl�du na ich presti�, za� 100 kolejnych z racji wp�yni�cia wielu indywidualnych skarg klient�w.
Najcz�ciej �amane s� podstawowe prawa konsumenckie, na przyk�ad brak zamieszczenia takich informacji jak siedmiodniowy okres ochronny polegaj�cy na mo�liwo�ci zwrotu zakupionego towaru bez obowi�zku podawania przyczyny czy gwarancji bezp�atnej naprawy lub wymiany uszkodzonego sprz�tu przez okres dw�ch lat. Te fakty nie zosta�y zawarte w tre�ci stron lub, co gorsze, nieprzestrzegane w 66% przebadanych sklep�w internetowych.
33% wzi�tych pod lup� nie podawa�o podstawowych danych kontaktowych, takich jak imi�, nazwisko w�a�ciciela sklepu czy adres siedziby, jak r�wnie� adres e-mail i telefon kontaktowy, co uniemo�liwia�o klientom kontakt w przypadku awarii zakupionego towaru.
Wszystkie witryny �ami�ce prawa europejskie zobowi�zane s� do natychmiastowego naprawienia swoich b��d�w, w przeciwnym wypadku otrzymaj� one pisemne ostrze�enia, ostatecznie wykonane zostan� wobec nich dzia�ania egzekucyjne.
"
To jest problem, kt�ry dotyczy ca�ego obszaru Europy i nale�y go niezw�ocznie rozwik�a�. Jest wiele do zrobienia w ci�gu najbli�szych miesi�cy, aby oczy�ci� ca�� bran�� ze wszystkich nieprawid�owo�ci. Chcemy, aby sklepy odzyska�y zaufanie w�r�d zra�onych wcze�niej klient�w. Obecnie oko�o 50% wszystkich internetowych sprzedawc�w nie cieszy si� przychyln� opini� kupuj�cych." Meglena Kunewa, komisarz Unii Europejskiej ds. Kosnument�w
W 2007 roku 34% wszystkich skarg dotyczy�a internetowych zakup�w sprz�tu elektronicznego.
�r�d�o:
BBC