Logowanie
 NVIDIA GeForce GTX 460 Super OC SLI VS. ATI Radeon HD 5870
NVIDIA GeForce GTX 460 Super OC SLI VS. ATI Radeon HD 5870
W minionym tygodniu przeprowadzono porównawcze testy wydajnościowe dwóch układów graficznych, z których jeden był przedstawicielem obozu NVIDIA, natomiast drugi reprezentował korporację AMD i podległą jej markę ATI. Naprzeciw siebie stanęły: NVIDIA GeForce GTX 460 Super OC produkcji chińskiej firmy GALAXY Microsystems oraz ATI Radeon HD 5870, której dostawcą była tajwańska forma ASUSTek Computer znana także jako ASUS. Jak wiadomo, układ GeForce GTX 460 jest najnowszą, wprowadzoną na rynek oficjalnie 12 lipca tego roku propozycją ze stajni NVIDIA, natomiast Radeon HD 5870 dokładnie rok temu zainaugurował bogatą obecnie rodzinę HD 5000 Series, która jako pierwsza zaoferowała pełne sprzętowe wsparcie technologii DirectX 11 kompatybilnej z Shader Model 5.0.

Porównanie obu układów odbyło się w podwójnych zestawieniach Multi-GPU: NVIDIA SLI oraz ATI CrossFireX. Areną pojedynku były nowoczesne gry 3D mogące w jakimkolwiek stopniu stawić czoła monstrom wydajności skonfigurowanym w tryby Multi-GPU: "Metro 2033", "Battlefield: Bad Company 2", "Aliens vs. Predator" oraz "The Bottom Line".

Specyfikacja techniczna układów:

Układ graficzny
Galaxy GeForce GTX 460 Super OC
ASUS Radeon HD 5870
Proces technologiczny
40 nanometrów
40 nanometrów
Taktowanie rdzenia
810MHz
850MHz
Procesory przetwarzania
równoległego
NVIDIA Cuda: 224
ATI Stream: 1600
Rozmiar i standard
pamięci wideo
1024MB DDR5
1024MB DDR5
Taktowanie pamięci wideo
rzeczywiste: 1000MHz
efektywne: 4000MHz
rzeczywiste: 1200MHz
efektywne: 4800MHz
Magistrala pamięci wideo
256-bit
256-bit
Tryb pracy
NVIDIA SLI
ATI CrossFireX
Wersja sterownika
NVIDIA ForceWare 258.96
ATI Catalyst 10.7


Patrząc na specyfikację techniczną obu kart graficznych potencjalny zwycięzca narzuca się od razu, jednakże tryby Multi-GPU - gdzie do pracy zaprzęgniętych jest kilka tych samych układów graficznych, w tym przypadku po dwa - rządzą się swoimi prawami. Tak też było podczas tych testów. W teorii, jak również w praktyce pojedynczy układ GeForce GTX 460 nie miałby większych szans w starciu z Radeonem HD 5870, ale jak sami zobaczycie poniżej w zestawieniach Multi-GPU tych układów jest zupełnie inaczej. Co ciekawe, konfiguracja wyposażona w dwie karty HD 5870 stawiła czoła GTX 460 zaledwie w jednym starciu, w dwóch kolejnych znacznie ustępując.


Metro 2033

DirectX 11

Rozdzielczość: 2560x1600

Detale: Very-High

Anti-Aliasing: x4

Filtrowanie Anizotropowe x16


W grze "Metro 2033" wydajność obydwu konfiguracji utrzymywała się na podobnym poziomie. Jak widać na powyższym wykresie, z delikatną przewagą dla platformy AMD, jednakże owa przewaga mieściła się w granicach błędu statystycznego. Różnica w grze nie była odczuwalna w ogóle.


Battlefield: Bad Company 2

HBAO (Horizon-Based Ambient Occlusion): włączone

Rozdzielczość: 2560x1600

Detale: Very-High

Anti-Aliasing: x4

Filtrowanie Anizotropowe x16


Średnia wydajność konfiguracji z układami GeForce GTX 460 Super OC zestawionymi w tryb NVIDIA SLI w grze "Battlefield: Bad Company 2" była wyższa od tej prezentowanej przez HD 5870. Dziwić może fakt, że w pewnym momencie efektywność przesuwu obrazu w przypadku platformy AMD spadła do bardzo niskiego poziomu 12 FPS (klatek na sekundę), co rzeczywiście mogło wpłynąć na przebieg samej gry.


Alien VS. Predator

DirectX 11

Rozdzielczość: 2560x1600

Detale: Very-High

Anti-Aliasing: wyłączony

Filtrowanie Anizotropowe x16


Gra "Alien VS. Predator" biorąc pod uwagę całokształt przeprowadzonych testów najbardziej obnażyła "niedomaganie" w pracy zespołowej (CrossFireX) karty graficznej ATI Radeon HD 5870, w porównaniu z młodziutką odsłoną rodziny GTX 460, mianowicie Galaxy GeForce GTX 460 Super OC, która w pewnym momencie osiągnęła wydajność niemalże 120 FPS.

Należy jednak mieć na uwadze to, że w każdym z trzech przeprowadzonych testów obie konfiguracje sprzętowe radziły sobie bardzo dobrze, a średni przedział efektywności w przesuwie obrazu z pomiędzy 30 - 60 FPS (klatek na sekundę) jest znakomitym wynikiem pozwalającym na płynną grę. Opisane wyniki i zaprezentowane powyżej wykresy przedstawiają teoretyczną batalię, w której często przewaga czy ustępstwo jednej z konfiguracji jest niezauważalna dla oka podczas rozgrywki. Testy udowodniły także, że zwolennicy superwydajnych stacji roboczych dysponujących sekcjami graficznymi zestawionymi w tryby Multi-GPU, a przeznaczonymi wyłącznie do gier mogą bazować na nowoczesnej platformie NVIDIA GeForce. Przemawia za tym również kwota pieniężna, jaką musimy przeznaczyć na tryb SLI bazujący na układach Galaxy GeForce GTX 460 Super OC, a tryb ATI CrossFireX zestawiony z ASUS Raadeon HD 5870. Co ciekawe, ta druga konfiguracja będzie nawet o 300 dolarów droższa, a to udowadnia, że wygórowana cena nie zawsze przekłada się na podwyższoną wydajność.

Trzeba także pamiętać, że powyższe testy porównawcze wykasują jedynie wydajność na trzech poszczególnych grach i nie są żadną bazą całokształtu potencjału wydajnościowego jakimi obie konfiguracje dysponują. Dla przykładu podczas transkodowania materiału wideo wysokiej rozdzielczości (Blu-ray lub HD DVD) ogromną przewagę miałaby platforma bazująca na układach ATI Radeon HD 5870, o czym świadczy między innymi liczba 1600 procesorów przetwarzania równoległego (ATI Stream), podczas gdy GTX 460 Super OC posiada takowych (NVIDIA CUDA) zaledwie 224.

Użyta platforma sprzętowa:

Płyta gówna: MSI Eclipse
Procesor: Intel Core i7 920 3.6GHz
Pamięć RAM: 6GB DDR3 Tripple-Channel (3x 2GB)
System: Windows 7 (64-bit)

Źródło: GALAXY Microsystems
Poleć znajomym:
Poprzedni

Facebook usuwa konto Korei Północnej
Następny

Google Street View wznawia fotografowanie Francji
 Reklama
 Komentarze
#1 | ProRocK dnia 27/08/2010 21:21
rzeczywiście GeForce ladnie sobie radzil w tym teście a każdy wie że mogł jescze lepiej po odpowiednim OC Wink
słyszalem także że radzi sobie z HD5970...
#2 | Celdur dnia 15/11/2010 07:18
Tak radzi sobie z 5970 ale to w trybie SLI.
 Dodaj komentarz
Dla wszystkich komentarzy wymagana jest ich akceptacja przez moderatora.

Nick:



AntyBOT (dla niezalogowanych): Napisz słowo hotfix wielkimi literami



 Artykuły
Polecany artykuł


Jak walczyć z pobieraczkiem? Jak odstąpić od umowy? O tym w artykule.
 Ostatnie komentarze
gryPrzez: Maciak Plock [dnia: Apr 03, 2020]
wynik jest wysoko w google, przy...
gryPrzez: MAMBA [dnia: Mar 24, 2020]
Warning: Only 61104 of 61105 MBy...
gryPrzez: Random32 [dnia: Mar 18, 2020]
Witam, u mnie na polskim Window...
gryPrzez: muffintodebil [dnia: Mar 04, 2020]
aha gosicu to niezly jestes zaaw...
gryPrzez: Maciek [dnia: Feb 20, 2020]
2 karty 512 kupione na allegro: ...
gryPrzez: xd [dnia: Feb 05, 2020]
zrobiłem sposób Vin/7 na dziesią...
gryPrzez: gtremik [dnia: Jan 25, 2020]
Dzięki seba86mu :) Działa
gryPrzez: Mirek [dnia: Jan 22, 2020]
A jest rozwiązanie dla Windowsa 10?
 Gry
Polecany artykuł


Quake

Klasyk FPS w wersji flash.
 Programy
Polecany artykuł


Tapin Radio Darmowa aplikacja służąca do słuchania i nagrywania radia internetowego
 Recenzje
Polecana recenzja


Sleeping Dogs
Policjant pod przykrywką rozpracowuje Triadę.
 Facebook