W minionym tygodniu przeprowadzono porównawcze testy wydajnościowe dwóch układów graficznych, z których jeden był przedstawicielem obozu NVIDIA, natomiast drugi reprezentował korporację AMD i podległą jej markę ATI. Naprzeciw siebie stanęły: NVIDIA GeForce GTX 460 Super OC produkcji chińskiej firmy GALAXY Microsystems oraz ATI Radeon HD 5870, której dostawcą była tajwańska forma ASUSTek Computer znana także jako ASUS. Jak wiadomo, układ GeForce GTX 460 jest najnowszą, wprowadzoną na rynek oficjalnie 12 lipca tego roku propozycją ze stajni NVIDIA, natomiast Radeon HD 5870 dokładnie rok temu zainaugurował bogatą obecnie rodzinę HD 5000 Series, która jako pierwsza zaoferowała pełne sprzętowe wsparcie technologii DirectX 11 kompatybilnej z Shader Model 5.0.
Porównanie obu układów odbyło się w podwójnych zestawieniach Multi-GPU: NVIDIA SLI oraz ATI CrossFireX. Areną pojedynku były nowoczesne gry 3D mogące w jakimkolwiek stopniu stawić czoła monstrom wydajności skonfigurowanym w tryby Multi-GPU: "Metro 2033", "Battlefield: Bad Company 2", "Aliens vs. Predator" oraz "The Bottom Line".
Specyfikacja techniczna układów:
Układ graficzny | Galaxy GeForce GTX 460 Super OC | ASUS Radeon HD 5870 |
---|
Proces technologiczny | 40 nanometrów | 40 nanometrów |
---|
Taktowanie rdzenia | 810MHz | 850MHz |
---|
Procesory przetwarzania równoległego | NVIDIA Cuda: 224 | ATI Stream: 1600 |
---|
Rozmiar i standard pamięci wideo | 1024MB DDR5 | 1024MB DDR5 |
---|
Taktowanie pamięci wideo | rzeczywiste: 1000MHz efektywne: 4000MHz | rzeczywiste: 1200MHz efektywne: 4800MHz |
---|
Magistrala pamięci wideo | 256-bit | 256-bit |
---|
Tryb pracy | NVIDIA SLI | ATI CrossFireX |
---|
Wersja sterownika | NVIDIA ForceWare 258.96 | ATI Catalyst 10.7 |
---|
Patrząc na specyfikację techniczną obu kart graficznych potencjalny zwycięzca narzuca się od razu, jednakże tryby Multi-GPU - gdzie do pracy zaprzęgniętych jest kilka tych samych układów graficznych, w tym przypadku po dwa - rządzą się swoimi prawami. Tak też było podczas tych testów. W teorii, jak również w praktyce pojedynczy układ GeForce GTX 460 nie miałby większych szans w starciu z Radeonem HD 5870, ale jak sami zobaczycie poniżej w zestawieniach Multi-GPU tych układów jest zupełnie inaczej. Co ciekawe, konfiguracja wyposażona w dwie karty HD 5870 stawiła czoła GTX 460 zaledwie w jednym starciu, w dwóch kolejnych znacznie ustępując.
Metro 2033
DirectX 11
Rozdzielczość: 2560x1600
Detale: Very-High
Anti-Aliasing: x4
Filtrowanie Anizotropowe x16
W grze "Metro 2033" wydajność obydwu konfiguracji utrzymywała się na podobnym poziomie. Jak widać na powyższym wykresie, z delikatną przewagą dla platformy AMD, jednakże owa przewaga mieściła się w granicach błędu statystycznego. Różnica w grze nie była odczuwalna w ogóle.
Battlefield: Bad Company 2
HBAO (Horizon-Based Ambient Occlusion): włączone
Rozdzielczość: 2560x1600
Detale: Very-High
Anti-Aliasing: x4
Filtrowanie Anizotropowe x16
Średnia wydajność konfiguracji z układami GeForce GTX 460 Super OC zestawionymi w tryb NVIDIA SLI w grze "Battlefield: Bad Company 2" była wyższa od tej prezentowanej przez HD 5870. Dziwić może fakt, że w pewnym momencie efektywność przesuwu obrazu w przypadku platformy AMD spadła do bardzo niskiego poziomu 12 FPS (klatek na sekundę), co rzeczywiście mogło wpłynąć na przebieg samej gry.
Alien VS. Predator
DirectX 11
Rozdzielczość: 2560x1600
Detale: Very-High
Anti-Aliasing: wyłączony
Filtrowanie Anizotropowe x16
Gra "Alien VS. Predator" biorąc pod uwagę całokształt przeprowadzonych testów najbardziej obnażyła "niedomaganie" w pracy zespołowej (CrossFireX) karty graficznej ATI Radeon HD 5870, w porównaniu z młodziutką odsłoną rodziny GTX 460, mianowicie Galaxy GeForce GTX 460 Super OC, która w pewnym momencie osiągnęła wydajność niemalże 120 FPS.
Należy jednak mieć na uwadze to, że w każdym z trzech przeprowadzonych testów obie konfiguracje sprzętowe radziły sobie bardzo dobrze, a średni przedział efektywności w przesuwie obrazu z pomiędzy 30 - 60 FPS (klatek na sekundę) jest znakomitym wynikiem pozwalającym na płynną grę. Opisane wyniki i zaprezentowane powyżej wykresy przedstawiają teoretyczną batalię, w której często przewaga czy ustępstwo jednej z konfiguracji jest niezauważalna dla oka podczas rozgrywki. Testy udowodniły także, że zwolennicy superwydajnych stacji roboczych dysponujących sekcjami graficznymi zestawionymi w tryby Multi-GPU, a przeznaczonymi wyłącznie do gier mogą bazować na nowoczesnej platformie NVIDIA GeForce. Przemawia za tym również kwota pieniężna, jaką musimy przeznaczyć na tryb SLI bazujący na układach Galaxy GeForce GTX 460 Super OC, a tryb ATI CrossFireX zestawiony z ASUS Raadeon HD 5870. Co ciekawe, ta druga konfiguracja będzie nawet o 300 dolarów droższa, a to udowadnia, że wygórowana cena nie zawsze przekłada się na podwyższoną wydajność.
Trzeba także pamiętać, że powyższe testy porównawcze wykasują jedynie wydajność na trzech poszczególnych grach i nie są żadną bazą całokształtu potencjału wydajnościowego jakimi obie konfiguracje dysponują. Dla przykładu podczas transkodowania materiału wideo wysokiej rozdzielczości (Blu-ray lub HD DVD) ogromną przewagę miałaby platforma bazująca na układach ATI Radeon HD 5870, o czym świadczy między innymi liczba 1600 procesorów przetwarzania równoległego (ATI Stream), podczas gdy GTX 460 Super OC posiada takowych (NVIDIA CUDA) zaledwie 224.
Użyta platforma sprzętowa:
Płyta gówna: MSI Eclipse
Procesor: Intel Core i7 920 3.6GHz
Pamięć RAM: 6GB DDR3 Tripple-Channel (3x 2GB)
System: Windows 7 (64-bit)
Źródło:
GALAXY Microsystems
słyszalem także że radzi sobie z HD5970...