P�nocnoameryka�ska korporacja NVIDIA zaprezentowa�a trzeci� ods�on� s�ynnego ju�, g��wnie za spraw� marketingowego rozg�osu uk�adu graficznego o nazwie kodowej Fermi, mianowicie NVIDIA GeForce GTX 465. GeForce GTX 465 jest m�odszym, a zarazem bardziej skromnym, cho� nieznacznie, je�eli chodzi o wydajno�� bratem prekursor�w rodziny Fermi (GTX 400) - uk�ad�w NVIDIA GeForce GTX 480 oraz GTX 470, kt�rych premiera mia�a miejsce dok�adnie dwa miesi�ce temu.
NVIDIA GeForce GTX 465 jest w zasadzie wiern� kopi� w por�wnaniu do GTX 480 i GTX 470 je�eli chodzi o wspierane technologie, jednak�e bardziej przyst�pn� dla klienta, albowiem jej cena b�dzie znacznie ni�sza.
Akceleratory graficzne NVIDIA GeForce GTX 400 Series, w tym zaprezentowany dzi� GTX 465 wyprodukowano w 40 nanometrowym procesie technologicznym. Ich nadrz�dnym walorem jest oczywi�cie sprz�towa zgodno�� z technologi� DirectX 11 oraz Shader Model, kt�re jednak jako pierwszy zaprezentowa� koncern AMD wprowadzaj�c na rynek osiem miesi�cy temu seri� Radeon HD 5000. DirectX 11 wni�s� ze sob� mi�dzy innymi innowacyjn� technologi� Tesselation. Pozwala ona na niezwykle precyzyjne modelowanie figur geometrycznych za spraw� dzielenia ich na bardzo drobne tr�jk�ty (tzw. kafelkowanie). Zwi�kszona ilo�� tr�jk�t�w, czyli elementarnych cz�steczek, z kt�rych zbudowane s� modele widoczne na ekranie podczas gry (postacie, obiekty itp) sprawia, �e ich zewn�trza struktura niemal�e w pe�ni odzwierciedla rzeczywisto��. Jest to znaczny post�p w por�wnaniu do DirectX 10/10.1.
NVIDIA GeForce GTX 465 zgodna jest tak�e z profesjonaln� technologi� 3D Vision Surround, kt�ra po cz�ci jest odwzorowaniem ATI Eyefinity uk�ad�w Radeon HD 5000 Series. Napisa�em "po cz�ci", albowiem 3D Vision Surround oferuje znacznie wi�ksz� funkcjonalno��, albowiem opr�cz standardowego roz�o�enia pojedynczego trybu wy�wietlania na trzy monitory dodatkowo jest w stanie wykona� to w kompatybilno�ci z 3D Sterooscopy, a wi�c trybem tr�jwymiarowym w najwy�szym wydaniu. Efekty zniewalaj�ce, lecz niestety dla przeci�tnego u�ytkownika nieosi�galne. Stworzenie �rodowiska 3D Vision Surround b�dzie wi�za�o si� z ogromnymi wydatkami si�gaj�cymi lekko kilkunastu tysi�cy z�otych. Tryb 3D Vision Surround wymaga albowiem dw�ch uk�ad�w graficznych z rodziny GTX 400 (SLI), trzech monitor�w wspieraj�cych NVIDIA 3D Vision oraz specjalnego zestawu o tej samej nazwie, w sk�ad kt�rego wchodz� mi�dzy innymi okulary 3D.
Referencyjn� NVIDIA GeForce GTX 465 wyposa�ono w rdze� pracuj�cy z cz�stotliwo�ci� 607MHz. W jego sk�ad wchodz� 352 jednostki przetwarzania r�wnoleg�ego NVIDIA CUDA. Pami�� wideo DDR5 z 256-bitow� szyn� danych liczy 1024MB, a jej efektywny zegar pracuje z pr�dko�ci� 3025MHz (rzeczywiste 1603MHz). Na chwil� obecn� najciekawsz� propozycj� przedstawi�a ameryka�ska korporacja EVGA wydaj�c, opr�cz uk�adu referencyjnego wersj� podkr�con� o nazwie NVIDIA GeForce GTX 465 SuperClocked, kt�r� wyr�niaj� zawy�one do 625MH i 3240MHz cz�stotliwo�ci procesora graficznego i pami�ci.

�r�d�o:
Gainward