23 marca, czyli cztery dni temu minęło dokładnie pół roku od momentu, kiedy to na rynku pojawiły się pierwsze karty graficzne bazujące na procesorach w pełni wspierających sprzętowo technologię DirectX 11 kompatybilną z Shader Model 5.0. Mowa tutaj o układach ATI Radeon HD 5870 oraz HD 5850. Od tamtego momentu korporacja AMD, właściciel marki ATI, wydała w sumie aż siedem rodzin kart graficznych z serii ATI Radeon HD 5000 Series (HD 5800, HD 5700, HD 5970, HD 5670, HD 5500, HD 5450) technologicznie o klasę wyprzedzających najlepsze układy graficzne, jakie w swym asortymencie posiadała NVIDIA, główny i jedyny rywal ATI w branży.
Dziś po wielkich zapowiedziach na rynku światowym, również polskim, zagościły dwa pierwsze układy ze stajni NVIDIA, które pod kątem zastosowanych w nich technologii stają na równi z ATI Radeon HD 5000 Series. Oczywiście mam na myśli karty NVIDIA GeForce GTX 480 oraz NVIDIA GeForce GTX 470, których nazwa kodowa procesora - Fermi (GF100), stała się już chyba galaktycznym echem medialnym w świecie komputerów, albowiem osobiście nie pamiętam tak rozreklamowanej nazwy kodowej jakiegokolwiek z procesorów GPU czy też CPU. Od kilku miesięcy gdzie nie spojrzeć, wszędzie Fermi. Teraz już wiemy cóż to takiego. Powiem jedno: do najwydajniejszej karty graficznej świata - ATI Radeon HD 5970 nowemu "Fermiemu" daleko ;)
Procesory graficzne Fermi (GF100), tak więc NVIDIA GeForce GTX 480 oraz NVIDIA GeForce GTX 470 wyprodukowane zostały w 40-nanometrowym procesie technologicznym, co pozwoliło na zmieszczenie ogromnej liczby 3 miliardów tranzystorów w architekturze rdzenia. Do tego dochodzi 480 procesorów strumieniowych NVIDIA CUDA o częstotliwości taktowania 1401MHz. Dane te dotyczą modelu NVIDIA GeForce GTX 480, zaś w przypadku NVIDIA GeForce GTX 470 specyfikacja techniczna jest nieco słabsza, acz na dorównującym poziomie. GTX 470, to 448 procesorów NVIDIA CUDA z zegarem 1215MHz.
Według zapewnień producenta układy NVIDIA GeForce GTX 480, GTX 470 dysponują nawet od 1,5 do nowet 3 razy większą wydajnością w porówaniu do karty NVIDIA GeForce GTX 285, która dotąd była uważana za najpotężniejszą propozycję korporacji z Santa Clara z północnoamerykańskiego stanu Kalifornia (NVIDIA). Karty oferują sprzętową kompatybilność z technologią DirectX 11 (DirectCompute 11), Shader Model 5.0 OpenCL oraz OpenGL 3.2. DirectX 11 rządzi się swymi prawami i posiada ogromny potencjał, jeżeli chodzi o jakość generowanej grafiki. Głównie mam na myśli obsługę tak zwanej teselacji (Tesselation), którą w praktyce można przetłumaczyć na kafelkowanie. Funkcja ta potrafi geometryczną siatkę danego obiektu świata wirtualnego zbudowanego z malutkich trójkątów sprzętowo podzielić na jeszcze mniejsze trójkąty, co w efekcie pozwala na stworzenie bardzo realistycznego, czasami wręcz niemożliwego do odróżnienia od świata rzeczywistego obrazu. Efekty te głównie dotyczą wszelkiego rodzaju wypukłości, zagłębień, falistej struktury figur geometrycznych. W grach perfekcyjność teselacji zaobserwować możemy między innymi po idealnie odwzorowanych dziurach od pocisków pistoletu w stalowych drzwiach czy falowanej powierzchni wody, która zestawiona może być nawet z 1,6 miliarda trójkątów, a głowa postaci liczyć będzie nawet 18,000 włosów.
Przykłady efektywności teselacji (Tesselation) technologii DirectX 11:
Oczywiście owa funkcja testelacji dostępna jest już od pół roku w układach graficznych ATI Radeon HD 5000 Series, lecz na podstawie licznych testów porównawczych dostępnych w Sieci wnioskować można, że w przypadku układów ATI wydajność kart (poza HD 5970) w trybie DirectX 11 nie jest tak wysoka, jaką oferują układy NVIDIA GeForce GTX 480 oraz NVIDIA GeForce GTX 470. Jednak architektura Fermi (GF100) ustępuje efektywnością Radeonom HD 5000 przy obsłudze starszych zestawów funkcji API, czyli w DirectX 9.0c czy DirectX 10.
Wraz z pojawieniem się na rynku kart ATI Radeon HD 5000 Series umożliwiono zestawinie trzech monitorów w jeden wyświetlany obraz, z opcją projkecji trzech różnych i niezależnych obrazów na trzech monitorach. Technologia ta nosi nazwę ATI Eyefinity, a do jej zastosowania układy ATI Radeon wymagają zagospodarowania złącza DisplayPort. NVIDIA nie mogła pozostać dłużna korporacji AMD i wprowadziła kopię technologii ATI Eyefinity, mianowicie NVIDIA 3D Vision Surround Technology. W tym przypadku każdy z pojedynczych trzech wyświetlaczy może emitować obraz w rozdzielczości Full High-Definition, tak więc 1920x1080, zaś łącza rozdzielczość materiału generowanego przez kartę zsumowana z trzech wyświetlaczy wynosi 5760x1080, przy czym technologia ATI Eyefinity pozwala na wyświetlenie łącznego obrazu w rozmiarze 7680x1600 pikseli, także w tej kwestii NVIDIA nie dorównała ATI. Na swoją korzyść NVIDIA do stworzenia trybu NVIDIA 3D Vision Surround Technology nie wymaga złącza DisplayPort, lecz HDMI. Kolejnym z walorów układów FERMI jest generowanie obrazu w trybie 3D Stereoscopic, zaś porządny efekt otrzymamy po skorzystaniu z dołączonych do zestawu specjalnych okularów 3D.
Cena układów graficznych NVIDIA GeForce GTX 480 oraz NVIDIA GeForce GTX 470, to wydatek rzędu 2,000 zł.
Źródło:
Sparkle Computer oraz Informacje Prasowe producentów kart graficznych NVIDIA GeForce
Jedynie jest lepszy od niego w 3 grach przy DX11.
GTX 480 jest głośny, zżera dużo prądu, mocno sie grzeje!
Lepiej dopłacić te 200 zł i mieć satysfakcje, że mamy wydajną , cichą i nie grzejącą sie karte jaką jest HD 5970.