Czas przyszed� na pierwszy w�asny program. Dzisiaj zajmiemy si� kontrolkami w naszej aplikacji. Poznamy nast�puj�ce kontrolki i ich obs�ug�:
- EditText
- TextView
- CheckBox
- RadioGroup oraz RadioButton
- Button
- Toast
Kontrolka EditText oraz TextView
EditText to pole tekstowe s�u��ce do wprowadzania napis�w, a zatem klasyczne pole edycyjne. Pole to posiada kilka modyfikacji, jak wprowadzanie has�a czy adresu e-mail.
Wymagany jest dla niego import biblioteki:
import android.widget.EditText
Aby �atwiej potem pos�ugiwa� si� kontrolk� to w g��wnej klasie utworz� do niej uchwyt.
final EditText eText;
Kolejnym etapem jest wyszukanie odpowiedniej kontrolki na ekranie aplikacji i podpi�cie jej do uchwytu. Ka�da kontrolka posiada sw�j unikalny identyfikator, kt�ry znajduje si� w ustawieniach tej kontrolki. W moim przypadku automatycznie zosta�o ustawione editText1.
eText=(EditText) findViewById(R.od.editText1);
To wszystko, kontrolka podpi�ta, mo�na jej u�ywa�. Warto zna� metody:
- getText()
- setTet(CharSequence text, TextView.BufferType type)
- setText(CharSequence)
No to szybko pobranie tekstu z okna:
String imie = eText.getText();
Analogicznie gdyby tam istnia�a liczba do sparsowania na int:
int wiek = Integer.parseInt(eText.getText()+"");
Teraz jeszcze wstawienie danych do edita:
eText.setText("Witaj");
Podobn� kontrolk� jest TextView. R�nica jest mi�dzy nimi taka, �e do tej mo�emy tylko pisa�. Jest to tzw Etykieta W przypadku tej kontrolki import realizuje operacja:
import android.widget.TextView
A wyszukanie:
TextView tText=(TextView) findViewById(R.od.textView1);
Nadawanie nazw powinno odbywa� si� poprzez wybranie zmiennej z Reaource Chooser. Pozwala on na definiowania napis�w (nazwa i tre��) i szybkie odwo�ywanie si� do nich. Nowy napis mo�na doda� poprzez przycisk New String w Eclipse lub edytuj�c plik strings.xml znajduj�cy si� /nazwa_projektu /res/values/strings.xml.
CheckBox
Checkbox inaczej okienko zaznaczenia opcji, a zatem mo�liwo�� zaptaszkowania. Schemat jak wy�ej, import, podpi�cie i metody obs�ugi. Schemat dla kontrolki o id wynosz�cym checkBox1.
import android.widget.CheckBox;
final CheckBox cB;
cB = (CheckBox) findViewById(R.id.checkBox1);
Mamy tutaj zdefiniowane nast�puj�ce metody:
- isChecked()
- setChecked(boolean checked)
- setClickable (boolean clickable)
- getText()
- setText(CharSequence text, TextView.BufferType type)
- setText(CharSequence)
Sprawdzenie zaznaczenia to zatem
if (cB.isChecked()){ }
RadioBox oraz RadioGroup
Podobn� kontrolk� jest przycisk typu Radio, z tym wyj�tkiem, �e jest to przycisk jednej z wielu opcji. Grupowanie scala radioboxy w jedn� grup� co w�a�nie pozwala na wyb�r jednej z opcji.
Import wygl�da tak:
import android.widget.RadioButton;
import android.widget.RadioGroup;
Niech istnieje dla nich uchwyt:
final RadioGroup rG;
final RadioButton rB;
A ich podpi�cie niech realizuje nast�puj�cy kod:
rG = (RadioGroup) findViewById(R.id.radioGroup1);
rB = (RadioButton) findViewById(R.id.radio0);
Metody dla RadioGroup:
- void clearCheck()
- int getCheckedRadioButtonId()
- void check (int id)
- isChecked()
I metody dla RadioButton:
- getText()
- setText(CharSequence text, TextView.BufferType type)
- setText(CharSequence)
- setChecked(boolean checked)
- setClickable (boolean clickable)
Dzia�a te� isChecked, a u�ycie jest takie same jak przy checkboxie.
Button
Ostatni� z omawianych popularnych kontrolek b�dzie po prostu Przycisk. Z nim jest najwi�cej zabawy, gdy� przycisk musi w ko�cu reagowa� na klikni�cie. Niemniej pocz�tek jest taki sam. Zaczynamy od podpi�cia.
import android.widget.Button;
Teraz zaczynam podpinanie:
final Button btn
btn = (Button) findViewById(R.id.button1);
Niestety, na tym nie koniec. Trzeba teraz zbudowa� nas�uchiwacza, czyli kogo� kto b�dzie czeka� na klikni�cie. Gdy do niego dojdzie, ten wywo�a metod� onClick. W niej mo�na wykonywa� operacje przypisane do tego klikni�cia.
btn.setOnClickListener(new View.OnClickListener() {
� � � � � � �public void onClick(View v) {
� � � � � � � � �// Perform action on click
� � � � � � �}
� � � � �});
Toast
To sympatyczny przyjaciel wy�wietlaj�cy proste dymki, czyli kilkusekundowe powiadomienia na dole ekranu.
import android.widget.Toast;
Wykorzystanie polega na wywo�aniu metody makeText.
Toast toast = Toast.makeText(getApplicationContext(), "Witaj", Toast.LENGTH_LONG);
To tyle, w nast�pnym rozdziale zajmiemy si� poj�ciem intencji.
|