Logowanie
 Obsługa kontrolek w Androidzie
Czas przyszedł na pierwszy własny program. Dzisiaj zajmiemy się kontrolkami w naszej aplikacji. Poznamy następujące kontrolki i ich obsługę:

  1. EditText

  2. TextView

  3. CheckBox

  4. RadioGroup oraz RadioButton

  5. Button

  6. Toast



Kontrolka EditText oraz TextView


EditText to pole tekstowe służące do wprowadzania napisów, a zatem klasyczne pole edycyjne. Pole to posiada kilka modyfikacji, jak wprowadzanie hasła czy adresu e-mail.

Wymagany jest dla niego import biblioteki:
import android.widget.EditText


Aby łatwiej potem posługiwać się kontrolką to w głównej klasie utworzę do niej uchwyt.

final EditText eText;


Kolejnym etapem jest wyszukanie odpowiedniej kontrolki na ekranie aplikacji i podpięcie jej do uchwytu. Każda kontrolka posiada swój unikalny identyfikator, który znajduje się w ustawieniach tej kontrolki. W moim przypadku automatycznie zostało ustawione editText1.

eText=(EditText) findViewById(R.od.editText1);


To wszystko, kontrolka podpięta, można jej używać. Warto znać metody:

  • getText()

  • setTet(CharSequence text, TextView.BufferType type)

  • setText(CharSequence)



No to szybko pobranie tekstu z okna:
String imie = eText.getText();


Analogicznie gdyby tam istniała liczba do sparsowania na int:
int wiek = Integer.parseInt(eText.getText()+"");


Teraz jeszcze wstawienie danych do edita:
eText.setText("Witaj");


Podobną kontrolką jest TextView. Różnica jest między nimi taka, że do tej możemy tylko pisać. Jest to tzw Etykieta W przypadku tej kontrolki import realizuje operacja:

import android.widget.TextView


A wyszukanie:

TextView tText=(TextView) findViewById(R.od.textView1);


Nadawanie nazw powinno odbywać się poprzez wybranie zmiennej z Reaource Chooser. Pozwala on na definiowania napisów (nazwa i treść) i szybkie odwoływanie się do nich. Nowy napis można dodać poprzez przycisk New String w Eclipse lub edytując plik strings.xml znajdujący się /nazwa_projektu /res/values/strings.xml.

CheckBox


Checkbox inaczej okienko zaznaczenia opcji, a zatem możliwość zaptaszkowania. Schemat jak wyżej, import, podpięcie i metody obsługi. Schemat dla kontrolki o id wynoszącym checkBox1.

import android.widget.CheckBox;
final CheckBox cB;
cB = (CheckBox) findViewById(R.id.checkBox1);

Mamy tutaj zdefiniowane następujące metody:
  • isChecked()

  • setChecked(boolean checked)

  • setClickable (boolean clickable)

  • getText()

  • setText(CharSequence text, TextView.BufferType type)

  • setText(CharSequence)



Sprawdzenie zaznaczenia to zatem
if (cB.isChecked()){ }


RadioBox oraz RadioGroup


Podobną kontrolką jest przycisk typu Radio, z tym wyjątkiem, że jest to przycisk jednej z wielu opcji. Grupowanie scala radioboxy w jedną grupę co właśnie pozwala na wybór jednej z opcji.

Import wygląda tak:
import android.widget.RadioButton;
import android.widget.RadioGroup;


Niech istnieje dla nich uchwyt:
final RadioGroup rG;
final RadioButton rB;


A ich podpięcie niech realizuje następujący kod:

rG = (RadioGroup) findViewById(R.id.radioGroup1);
rB = (RadioButton) findViewById(R.id.radio0);


Metody dla RadioGroup:

  • void clearCheck()
  • int getCheckedRadioButtonId()
  • void check (int id)

  • isChecked()



I metody dla RadioButton:

  • getText()

  • setText(CharSequence text, TextView.BufferType type)

  • setText(CharSequence)

  • setChecked(boolean checked)

  • setClickable (boolean clickable)


Działa też isChecked, a użycie jest takie same jak przy checkboxie.

Button


Ostatnią z omawianych popularnych kontrolek będzie po prostu Przycisk. Z nim jest najwięcej zabawy, gdyż przycisk musi w końcu reagować na kliknięcie. Niemniej początek jest taki sam. Zaczynamy od podpięcia.

import android.widget.Button;


Teraz zaczynam podpinanie:
final Button btn

btn = (Button) findViewById(R.id.button1);


Niestety, na tym nie koniec. Trzeba teraz zbudować nasłuchiwacza, czyli kogoś kto będzie czekał na kliknięcie. Gdy do niego dojdzie, ten wywoła metodę onClick. W niej można wykonywać operacje przypisane do tego kliknięcia.

btn.setOnClickListener(new View.OnClickListener() {
             public void onClick(View v) {
                 // Perform action on click
             }
         });


Toast


To sympatyczny przyjaciel wyświetlający proste dymki, czyli kilkusekundowe powiadomienia na dole ekranu.

import android.widget.Toast;


Wykorzystanie polega na wywołaniu metody makeText.

Toast toast = Toast.makeText(getApplicationContext(), "Witaj", Toast.LENGTH_LONG);


To tyle, w następnym rozdziale zajmiemy się pojęciem intencji.
 Reklama

 Komentarze
#1 | lolitka2137 dnia 12/12/2018 09:41
super poradnik 10/10
 Dodaj komentarz
Dla wszystkich komentarzy wymagana jest ich akceptacja przez moderatora.

Nick:



AntyBOT (dla niezalogowanych): Napisz słowo hotfix wielkimi literami

/articles.php?article_id=420

 Artykuły
Polecany artykuł


Jak walczyć z pobieraczkiem? Jak odstąpić od umowy? O tym w artykule.
 Ostatnie komentarze
gryPrzez: Maciak Plock [dnia: Apr 03, 2020]
wynik jest wysoko w google, przy...
gryPrzez: MAMBA [dnia: Mar 24, 2020]
Warning: Only 61104 of 61105 MBy...
gryPrzez: Random32 [dnia: Mar 18, 2020]
Witam, u mnie na polskim Window...
gryPrzez: muffintodebil [dnia: Mar 04, 2020]
aha gosicu to niezly jestes zaaw...
gryPrzez: Maciek [dnia: Feb 20, 2020]
2 karty 512 kupione na allegro: ...
gryPrzez: xd [dnia: Feb 05, 2020]
zrobiłem sposób Vin/7 na dziesią...
gryPrzez: gtremik [dnia: Jan 25, 2020]
Dzięki seba86mu :) Działa
gryPrzez: Mirek [dnia: Jan 22, 2020]
A jest rozwiązanie dla Windowsa 10?
 Gry
Polecany artykuł


Quake

Klasyk FPS w wersji flash.
 Programy
Polecany artykuł


Tapin Radio Darmowa aplikacja służąca do słuchania i nagrywania radia internetowego
 Recenzje
Polecana recenzja


Sleeping Dogs
Policjant pod przykrywką rozpracowuje Triadę.
 Facebook