Logowanie
 Obs�uga kontrolek w Androidzie
Czas przyszed� na pierwszy w�asny program. Dzisiaj zajmiemy si� kontrolkami w naszej aplikacji. Poznamy nast�puj�ce kontrolki i ich obs�ug�:

  1. EditText

  2. TextView

  3. CheckBox

  4. RadioGroup oraz RadioButton

  5. Button

  6. Toast



Kontrolka EditText oraz TextView


EditText to pole tekstowe s�u��ce do wprowadzania napis�w, a zatem klasyczne pole edycyjne. Pole to posiada kilka modyfikacji, jak wprowadzanie has�a czy adresu e-mail.

Wymagany jest dla niego import biblioteki:
import android.widget.EditText


Aby �atwiej potem pos�ugiwa� si� kontrolk� to w g��wnej klasie utworz� do niej uchwyt.

final EditText eText;


Kolejnym etapem jest wyszukanie odpowiedniej kontrolki na ekranie aplikacji i podpi�cie jej do uchwytu. Ka�da kontrolka posiada sw�j unikalny identyfikator, kt�ry znajduje si� w ustawieniach tej kontrolki. W moim przypadku automatycznie zosta�o ustawione editText1.

eText=(EditText) findViewById(R.od.editText1);


To wszystko, kontrolka podpi�ta, mo�na jej u�ywa�. Warto zna� metody:

  • getText()

  • setTet(CharSequence text, TextView.BufferType type)

  • setText(CharSequence)



No to szybko pobranie tekstu z okna:
String imie = eText.getText();


Analogicznie gdyby tam istnia�a liczba do sparsowania na int:
int wiek = Integer.parseInt(eText.getText()+"");


Teraz jeszcze wstawienie danych do edita:
eText.setText("Witaj");


Podobn� kontrolk� jest TextView. R�nica jest mi�dzy nimi taka, �e do tej mo�emy tylko pisa�. Jest to tzw Etykieta W przypadku tej kontrolki import realizuje operacja:

import android.widget.TextView


A wyszukanie:

TextView tText=(TextView) findViewById(R.od.textView1);


Nadawanie nazw powinno odbywa� si� poprzez wybranie zmiennej z Reaource Chooser. Pozwala on na definiowania napis�w (nazwa i tre��) i szybkie odwo�ywanie si� do nich. Nowy napis mo�na doda� poprzez przycisk New String w Eclipse lub edytuj�c plik strings.xml znajduj�cy si� /nazwa_projektu /res/values/strings.xml.

CheckBox


Checkbox inaczej okienko zaznaczenia opcji, a zatem mo�liwo�� zaptaszkowania. Schemat jak wy�ej, import, podpi�cie i metody obs�ugi. Schemat dla kontrolki o id wynosz�cym checkBox1.

import android.widget.CheckBox;
final CheckBox cB;
cB = (CheckBox) findViewById(R.id.checkBox1);

Mamy tutaj zdefiniowane nast�puj�ce metody:
  • isChecked()

  • setChecked(boolean checked)

  • setClickable (boolean clickable)

  • getText()

  • setText(CharSequence text, TextView.BufferType type)

  • setText(CharSequence)



Sprawdzenie zaznaczenia to zatem
if (cB.isChecked()){ }


RadioBox oraz RadioGroup


Podobn� kontrolk� jest przycisk typu Radio, z tym wyj�tkiem, �e jest to przycisk jednej z wielu opcji. Grupowanie scala radioboxy w jedn� grup� co w�a�nie pozwala na wyb�r jednej z opcji.

Import wygl�da tak:
import android.widget.RadioButton;
import android.widget.RadioGroup;


Niech istnieje dla nich uchwyt:
final RadioGroup rG;
final RadioButton rB;


A ich podpi�cie niech realizuje nast�puj�cy kod:

rG = (RadioGroup) findViewById(R.id.radioGroup1);
rB = (RadioButton) findViewById(R.id.radio0);


Metody dla RadioGroup:

  • void clearCheck()
  • int getCheckedRadioButtonId()
  • void check (int id)

  • isChecked()



I metody dla RadioButton:

  • getText()

  • setText(CharSequence text, TextView.BufferType type)

  • setText(CharSequence)

  • setChecked(boolean checked)

  • setClickable (boolean clickable)


Dzia�a te� isChecked, a u�ycie jest takie same jak przy checkboxie.

Button


Ostatni� z omawianych popularnych kontrolek b�dzie po prostu Przycisk. Z nim jest najwi�cej zabawy, gdy� przycisk musi w ko�cu reagowa� na klikni�cie. Niemniej pocz�tek jest taki sam. Zaczynamy od podpi�cia.

import android.widget.Button;


Teraz zaczynam podpinanie:
final Button btn

btn = (Button) findViewById(R.id.button1);


Niestety, na tym nie koniec. Trzeba teraz zbudowa� nas�uchiwacza, czyli kogo� kto b�dzie czeka� na klikni�cie. Gdy do niego dojdzie, ten wywo�a metod� onClick. W niej mo�na wykonywa� operacje przypisane do tego klikni�cia.

btn.setOnClickListener(new View.OnClickListener() {
� � � � � � �public void onClick(View v) {
� � � � � � � � �// Perform action on click
� � � � � � �}
� � � � �});


Toast


To sympatyczny przyjaciel wy�wietlaj�cy proste dymki, czyli kilkusekundowe powiadomienia na dole ekranu.

import android.widget.Toast;


Wykorzystanie polega na wywo�aniu metody makeText.

Toast toast = Toast.makeText(getApplicationContext(), "Witaj", Toast.LENGTH_LONG);


To tyle, w nast�pnym rozdziale zajmiemy si� poj�ciem intencji.
 Reklama

 Komentarze
#1 | lolitka2137 dnia 12/12/2018 09:41
super poradnik 10/10
 Dodaj komentarz
Dla wszystkich komentarzy wymagana jest ich akceptacja przez moderatora.

Nick:



AntyBOT (dla niezalogowanych): Napisz s�owo hotfix wielkimi literami

/articles.php?article_id=420

 Artyku�y
Polecany artyku�


Jak walczy� z pobieraczkiem? Jak odst�pi� od umowy? O tym w artykule.
 Ostatnie komentarze
gryPrzez: Maciak Plock [dnia: Apr 03, 2020]
wynik jest wysoko w google, przy...
gryPrzez: MAMBA [dnia: Mar 24, 2020]
Warning: Only 61104 of 61105 MBy...
gryPrzez: Random32 [dnia: Mar 18, 2020]
Witam, u mnie na polskim Window...
gryPrzez: muffintodebil [dnia: Mar 04, 2020]
aha gosicu to niezly jestes zaaw...
gryPrzez: Maciek [dnia: Feb 20, 2020]
2 karty 512 kupione na allegro: ...
gryPrzez: xd [dnia: Feb 05, 2020]
zrobi�em spos�b Vin/7 na dziesi�...
gryPrzez: gtremik [dnia: Jan 25, 2020]
Dzi�ki seba86mu :) Dzia�a
gryPrzez: Mirek [dnia: Jan 22, 2020]
A jest rozwi�zanie dla Windowsa 10?
 Gry
Polecany artyku�


Quake

Klasyk FPS w wersji flash.
 Programy
Polecany artyku�


Tapin Radio Darmowa aplikacja s�u��ca do s�uchania i nagrywania radia internetowego
 Recenzje
Polecana recenzja


Sleeping Dogs
Policjant pod przykrywk� rozpracowuje Triad�.
 Facebook