Do jednoznacznego zidentyfikowania użytkowników nie potrzeba w cale jego zarejestrowania się czy obserwacji jego plików cookie. Wystarczy spojrzeć na jego dane w sieci Web.
Każda osoba, które przegląda strony w Internecie przy użyciu przeglądarki pozostawia unikatowy odcisk palca. Badania Panopticlick wykazały, że 84% przeglądarek może zostać zidentyfikowana. Ustawienia JavaScript czy Flasha, język, wersja przeglądarki (numer jej kompilacji), ustawienia komputera i wiele innych danych mogą posłużyć do identyfikacji osoby. Każdy z nas jest inny i prawie każdy ma inne ustawienia, co czyni je unikatowymi.
Zbieranie takich informacji pozwala na identyfikowanie użytkownika nawet jeśli ten nie przechowuje plików cookie i posiada zmienne IP. Tylko poprzez samą przeglądarkę już można zidentyfikować 84% użytkowników. W przypadku, gdy na komputerze zostanie zainstalowana Java oraz Flash, ten odsetek rośnie do 94%.
Panopticlick w swych badaniach wykorzystywał tylko 8 zmiennych: nagłówki HTTP ACCEPT, informacje o cookie, rozdzielczość ekranu, strefa czasowa, pluginy przeglądarki, czcionki systemowe oraz informacje o supercookies (np cookie Flasha). Prawdopodobnie przy większej ilości zmiennych, poziom wykrywalności wzrósłby.
Najbardziej odporne na atak były maszyny z uszkodzonym JavaScript, komputery podłączone poprzez anonimowe sieci Tor oraz iPhone i Android oraz komputery firmowe, które posiadają dokładnie to samo oprogramowanie.
Wyniki tego badania wskazują, że w rzeczywistości anonimowość w sieci jest raczej nieosiągalna. Praktycznie każdy może nas śledzić, a jak wiadomo reklamodawcy zrobią wszystko, aby posiąść dane o użytkownikach. Dzięki śledzeniu dowiedzą się oni o naszych preferencjach i zainteresowaniach dając nam skuteczną reklamę, która będzie nas kusić.
Źródło:
ruformator