Północnoamerykańska firma PowerColor pod przewodnictwem tajwańskiej korporacji TUL wprowadza na rynek bez dwóch zdań najwydajniejszą kartę graficzną z serii ATI Radeon HD 5800 Series, mianowicie PowerColor LCS HD5870 V2. Cechą charakterystyczną układu jest profesjonalny system chłodzenia Liquid Cooling Solution (LCS), w którym medium chłodzącym jest ciecz. PowerColor LCS HD5870 V2, to także fabrycznie podkręcony do niebotycznej częstotliwości 950MHz rdzeń graficzny, którego wartość w konwencjonalnym wydaniu karty wynosi 850MHz. Zestaw zawiera oczywiście specjalne przyłącza wysokiego przepływu (3/8" i 1/2"), które połączą kartę z zewnętrznym obwodem systemu chłodzenia cieczą.
System chłodzenia na karcie PowerColor LCS HD5870 V2, to w całości wykonany z miedzi blok wodny, którego spodnia powierzchnia jest w bezpośrednim kontakcie zarówno z rdzeniem graficznym oraz kościami pamięci wideo, jak również z sekcją zasilania rdzenia, tak więc blok wodny zapewnia kompleksowe chłodzenie karty. Tego typu systemy charakteryzuje również najwyższa wydajność, głównie z racji wysokiego przepływu cieczy wewnątrz bloku. Producent zapewnia, że temperatura układu podczas hardcorowego overclockingu nie powinna przekroczyć 50°C, a to oznacza pełną stabilność karty podczas podkręcania.
Oczywiście PowerColor LCS HD5870 V2 jest w pełni zgodna z technologiami, jakie dostarcza DirectX 11 oraz Shader Model 5.0, czyli między innymi z tak zwanym procesem Teselacji (Tesselation) oraz zaawansowaną kompresją tekstur HDR. Teselacja, czy prościej kafelkowanie, to sprzętowy proces dzielący geometryczne obiekty świata gry, w tym postacie na drobne trójkąciki, co wyraźnie poprawia ich szczegółowość i upodabnia do rzeczywistych pierwowzorów. Zalety Teselacji mogą być często niedostrzegane przez ludzkie oko głównie podczas dynamicznych scen, gdzie następuje gwałtowny przesuw obrazu. Z kolei sprzętowa kompresja tekstur HDR (High Dynamic Range), to dwupoziomowy proces kompresji tekstur, którego zadaniem jest maksymalne zmniejszenie obciążenia układu właśnie tym elementem świata gry.
Warto również wspomnieć o walorze, jakim jest technologia Unified Video Decoder w wersji 2.2 (UVD). Karta graficzna PowerColor LCS HD5870 V2 posiada ogromną liczbę 1600 jednostek przetwarzania równoległego (procesory ATI Stream), które w ramach UVD zaprzęgane są do transkodowania w czasie rzeczywistym materiału wideo wysokich rozdzielczości. Przykładowo podczas przetwarzania filmu Blu-ray do jednego z podrzędnych formatów w tym samym czasie możemy wykonywać inne operacje w systemie, albowiem podczas procesu kodowania procesor centralny CPU jest niemalże całkowicie odciążony, a cały proces obróbki przejmuje rdzeń graficzny, a konkretnie jednostki ATI Stream. Z ciekawostek nadmienię, że UVD w wersji 2.2 pozwala na równoczesne przetwarzanie dwóch strumieni wideo w rozdzielczości 1080p (1920×1080).
Obecnie procesory graficzne z najnowszych rodzin ATI Radeon HD 5000 Series, jak również NVIDIA GeForce GTX 400 Series wyprodukowane w 40-nanometrowym procesie technologicznym posiadają niewyobrażalny wręcz potencjał wydajnościowy, głównie za sprawą jednostek ATI Stream i NVIDIA CUDA obsługujących wielowątkowość. Aż trudno uwierzyć, że układy te przy zastosowaniu odpowiednich algorytmów z powodzeniem mogłyby zastąpić najwydajniejsze i najnowocześniejsze 4 i 6-rdzeniowe procesory CPU, jednocześnie deklasując je swą efektywnością pracy.
Wyobrażacie sobie komputery bez procesorów CPU, gdzie za wszystkie operacje odpowiedzialna jest karta graficzne ? Po cichu myślę, że kiedyś to nastąpi ;) Wtedy pewnie karta graficzna nie nazywałaby się kartą graficzną.
Źródło:
PowerColor