Wed�ug opublikowanych bada� w czasopi�mie naukowym Evolution and Human Behavior mo�na stwierdzi�, �e m�odzi ludzie cz�sto graj�cy w trybie multiplayer s� bardzo agresywni wobec obcych, ale zupe�nie inaczej sprawa ma si� w stosunku do przyjaci�. Tutaj s� oni bardzo pogodni i otwarci. Psycholodzy z University of Missouri przebadali w tym celu 42 m�odych ch�opc�w podzielonych na 14 grup, po 3 osoby w grupie.
Podczas bada� mierzono kilka r�nych hormon�w w organizmach uczestnik�w, w szczeg�lno�ci testosteronu i kortyzolu. Poziom tych hormon�w by� mierzony przed i po zako�czeniu rozgrywki. Ponadto ka�dy z uczestnik�w by� proszony do gry w zespole, jak i w sam dla siebie. �rodowiskiem testowym by�a gra Unreal Tournament 2004.
W rezultacie, poziom testosteronu by� zr�nicowany w zale�no�ci od tego, czy gracz gra� w zespole czy samodzielnie. Zdaniem naukowc�w, w pierwszym przypadku jego poziom by� ni�szy u wszystkich badanych. Dodatkowo, w przypadku "wojny" notowano szybki spadek kortyzolu, co �wiadczy o szybkim zm�czeniu gracza.
Naukowcy zwr�cili uwag� na to, �e je�eli gracz otrzymywa� mo�liwo�� grania bardzo prymitywn� broni�, to jego poziom agresji by� znacznie wy�szy ni�, gdy walka odbywa�a si� w zakresie nowoczesnych form broni wirtualnej.
"Gry multiplayer s� bardziej atrakcyjne dla gracza, poniewa� pod�wiadomie stymulowana jest motywacja i konkurencja gracza", stwierdzi� jeden z psycholog�w.
"Zak�adamy, �e wiele brutalnych gier wideo mo�e sta� si� do pewnego stopnia u�ytecznymi dla m�odych ludzi, poniewa� pozwalaj� one na rozw�j logicznego my�lenia i pozyskiwania umiej�tno�ci w zakresie tworzenia strategii spo�ecznych, politycznych i wojskowych", dodano.
�r�d�o:
cybersecurity