W tym poradniku opisz�, jak pos�ugiwa� si� programem Resource Hacker. Program stworzony jest do modyfikowania kodu �r�d�owego plik�w
systemowych (.dll, .cpl .exe itp.). G��wnie chodzi tutaj o XP (najnowsza wersja tego programu pochodzi z 2002 roku). Mo�na nim np. zmodyfikowa�
okno w�a�ciwo�ci systemu Windows.
Spis tre�ci:
Co przeszkadza Resource Hack'owi w pracy.
1.Podstawy.
2.Dodawanie plik�w.
3.Edytowanie kodu.
4.Edytor wizualny.
5.Gdzie szuka� plik�w do modyfikacji.
Co przeszkadza Resource Hack'owi w pracy.
Zanim zaczniesz musisz wy��czy� us�ug� odpowiadaj�c� za chronienie plik�w systemowych (Windows File Protection), gdy jest aktywna nie mo�emy
zmodyfikowa� �adnego pliku systemowego, podmieni�, czy usun��. Przeczytaj
Wy��czanie WFP (Windows File Protection) w XP .
Opr�cz tego podczas zapisywania pliku poka�e si� okienko
"Can't create file..." . Nale�y wtedy je zamkn��, ale
nie zamykaj g��wnego okna programu. Wejd� do katalogu gdzie znajduje si� ten plik powsta� tam plik _original.*** np. podczas modyfikowania
biblioteki shell32.dll , powstanie plik shell32_original.dll . Nale�y go usun�� i zapisa� jeszcze raz.
1.Podstawy.
Program pobieramy
st�d.
Nast�pnie wypakowujemy pliki z archiwum .zip do pustego folderu i uruchamiamy ResHacker.exe .
Okno programu wygl�da tak:
Plik otwieramy klikaj�c file --> open..., wybieramy plik i si� otwiera. Tak wygl�da z otwartym plikiem:
Interfejs przypomina nieco edytor rejestru, kolejno rozwijamy ga��zie, aby edytowa� kod, b�d� podmieni� pliki, doda� nowe itp.
2.Dodawanie plik�w.
Aplikacje, biblioteki, i inne pliki, opr�cz tekstu, zawieraj� bitmapy (.bmp), ikony (.ico) pliki filmowe (.avi). kursory (.cur) i inne.
2.1 Zamienianie plik�w.
- Otwieramy plik w Reshackerze
- klikamy action --> i tutaj zale�y co chcemy podmieni�, za��my, �e podmieniamy bitmape
Po klikni�ciu w Replace bitmap... poka�e si� takie okno:
Po lewej klikamy "Open file with new bitmap" wybieramy jak�� bitmap�, po prawej klikamy replace, ok i gotowe.
Tym samym sposobem mo�emy zamieni� inne pliki.
2.2 Dodawanie plik�w.
W celu dodania nowych plik�w, np. bitmap nale�y ponownie klikn�� Action i teraz wybra� Add a new recource...
Wy�wietli si� takie okno:
Klikamy "Open a file with new Resource..." i wybieramy jaki� plik, np. bitmap�.
Nast�pnie pojawi� si� dodatkowe pola:
Resource Hacker powinien sam rozpozna� typ pliku, jak nie rozpozna, oznacza to najprawdopodobniej, �e nie obs�uguje tego pliku.
W polu:
- Resource Name: Wpisujemy nazw�, mog� by� to zar�wno cyfry, jak i litery.
- Language: 1045 (jest to warto�� okre�laj�ca je�yk, dla polskiego jest to 1045)
Klikamy Add Resource i gotowe.
3.Edytowanie kodu.
Teraz przejd� do rzeczy, poka�� jak edytowa� zawarto�� okna. Najpro�ciej by�o mi przedstawi� to na obrazku:
Budowa kodu pliku systemowego.
Je�li chcesz dowiedzie� si�, jakie s� style przeczytaj
Resource Hacker - style MFC
Tak jak na obrazku, kod dialogu zaczyna si� od
CONTROL , oznacza, �e element nale�y do tej grupy, nast�pnie spacja i tekst w cudzys�owach je�li okre�lamy zwyczajny tekst, zostanie on wy�wietlony, je�li okre�lamy bitmape, ikon� nale�y wpisa� tam nazw� pliku .bmp .ico, itd., kt�ry znajduje si� w pliku. Potem po przecinku jest ID (identyfikator) zalecam dla ka�dego elementu w Dialogu wpisywa� oddzielne ID, w przeciwnym razie, mo�e doprowadzi� to do b��d�w wizualnych. Dalej jest nazwa klasy, nast�pnie style, ka�dy styl oddzielony jest | . Po stylach s� warto�ci okre�laj�ce po�o�enie i rozmiar (patrz: Budowa kodu pliku systemowego.).
Po zmodyfikowaniu kodu, klikamy
Compile Script , nast�pnie zapisujemy plik.
Do uzyskania �adnego wygl�du okna, zalecam pisa� tekst w edytorach graficznych, a nast�pnie zapisa� jako bitmape, mo�na wtedy napisa� tekst dowoln� czcionk� i rozmiarem.
4.Edytor wizualny.
Resource Hacker posiada r�wnie� edytor wizualny. W dowolnym Dialogu kliknij
Show Dialog Wy�wietli si� podgl�d okna:
Mo�na przeci�ga� dowolny element po ca�ym oknie, zauwa�, �e gdy to robisz, warto�ci po�o�enia automatycznie si� zmieniaj�.
Posiada r�wnie� edytor CONTROLi i Dialogu okna. Kliknij PPM na dowolny element w oknie, nast�pnie wybierz
Edit Control . Wy�wietli si� takie okno:
Pod
Caption wpisujemy tekst, kt�ry ma by� w CONTROLi. Nast�pnie mamy dane dotycz�ce po�o�enia i rozmiaru CONTROLi. Pod
Left wpisujemy odleg�o�� od lewego kra�ca okna, pod
Top odleg�o�� od g�rnego kra�ca okna, pod
Width wpisujemy szeroko��, pod
Height wysoko��, a pod
ID identyfikator.
W
Class name wpisujemy nazw� klasy. Nast�pnie mamy style. Zaznaczamy te, kt�re chcemy wybra�.
Edytor CONTROLi jest alternatyw� dla r�cznego pisania kodu.
5.Gdzie szuka� plik�w do modyfikacji.
G��wnie pliki systemowe znajduj� si� w katalogu %windir%\system32\ (gdzie %windir% to �cie�ka do katalogu Windows)
-
Shell32.dll - jest to g��wna biblioteka pow�oki, znajduj� si� w niej takie rzeczy jak, ekran wy��czania komputera, menu kontekstowe, okienek kopiowania, zawiera wszystkie ikony, i wiele innych rzeczy dotycz�cych interfejsu.
-
Msgina.dll - biblioteka zawiera okna ustawie� logowania, interfejs klasycznego ekranu logowania, i inne rzeczy zwi�zane z logowaniem.
- Wszystkie pliki z rozszerzeniem
.cpl - pliki te, to applety panelu sterowania, czyli np. dodaj lub usu� programy, aktualizacje automatycze, system
i inne.
-
sndvol32.exe - okno regulacji g�o�no�ci
-
Explorer.exe - tego chyba nikomu nie musz� opisywa�, aplikacja pow�oki systemu Windows (znajduje si� w %windir%\ ) zawiera w sobie bitmapy
dotycz�ce w�a�ciwo�ci paska zada� i menu start.
I inne pliki znajduj�ce si� w folderze
system32.
Copyright © kole� git