Piesi, kt�rzy rozmawiaj� przez telefon kom�rkowy, cz�sto zmieniaj� kierunek, maj� problemy nawigacyjne i s� mniej spostrzegawczy.
Do takiego wniosku doszli naukowcy z USA, kt�rzy prowadzili monitoring 317 ludzi na g��wnym placu kampusu University of Western Washington. Obserwacje by�y czynione na przek�tnej �cie�ce kampusu o d�ugo�ci 114 metr�w. W polu widzenia byli wszyscy, ci co rozmawiali przez telefon, ci co szli z osobami towarzysz�cymi i ci co szli samotnie nie rozmawiaj�c z nikim.
Wszystkim mierzono czas przej�cia �cie�ki, liczono ile razy osoby te si� zatrzymywa�y czy te� ile razy sz�y "zygzakiem" ;). Dodatkowo przy bramie postawiono kolorowego klauna na jednoko�owcu. Klaun w takim miejscu to wydarzenie do�� nietypowe, niemniej nie wszyscy z rozmawiaj�cych przez kom�rk� zwr�cili na to uwag�.
Klauna zauwa�y�o 61% os�b ze s�uchawkami i 71% rozmawiaj�cych z przyjaci�mi. Niestety tylko jedna czwarta kom�rkowc�w zwr�ci�a uwag� na tego nietypowego go�cia.
Wyniki bada� zostan� opublikowane w grudniowym numerze czasopisma Applied Cognitive Psychology. Niemniej wida� na tym przyk�adzie, jak kom�rka mo�e rozprasza�.
�r�d�o:
compulenta