Drugi kwartał 2009 roku ponownie przyniósł spadki w sprzedaży nowych komputerów w krajach Europy środkowej i Azji (EMEA). Według danych porównawczych z poprzednim rokiem, spadek sięgnął aż 39.5%. Dostawy nowych komputerów spadły zaś o 9.8%. Główną przyczyną załamania sprzedaży w tej części Europy jest ciągle nieciekawa sytuacja na rynku kredytów oraz zaostrzenie wymagań co do kredytobiorców.
Sprzedaż komputerów osobistych w Europie Środkowej i Wschodniej oraz na Bliskim Wschodzie i Afryce (CEMA) spadła o 21,7%. Sprzedaż notebooków spadła o 10.6%. Na tym rynku analitycy nie oczekują zmian przed drugą połową 2010 roku.
Na rynku Europy Zachodniej tendencje są także spadkowe. Ujemny trend wyniósł tutaj 2.5%. Popyt konsumentów stymulują tutaj netbooki. W odróżnieniu od innych części Europy, kryzys nie doprowadził tutaj do załamania popytu. W rezultacie odnotowano wzrost sprzedaży o 32.9%. Istotną rolę odgrywają tutaj netbooki oferowane przez operatorów telefonii komórkowej. Tutaj oczekuje się już wkrótce pozytywnych wyników.
W krajach EMEA prowadzi firma Hewlett-Packard. Zajmuje ona czołowe miejsca wśród klientów indywidualnych jak i korporacyjnych. Firma ta sprzedała 4.2 miliona komputerów i posiada udział w rynku na poziomie 21.2% (minus 1.6%). Firma Acer kontynuując swój wzrost na rynku netbooków, zajmuje drugie miejsce z udziałem 20.5% rynku. Kolejne miejsca zajmują Dell (10.5%), Toshiba (5.6%) oraz ASUSTeK (5.2%). Spośród wszystkich producentów tylko Acer odnotował wzrost. Jego udziały wzrosły o 17.8% sprzedając 4.05 miliona komputerów.
Źródło:
http://www.cnews.ru/