Drugi kwarta� 2009 roku ponownie przyni�s� spadki w sprzeda�y nowych komputer�w w krajach Europy �rodkowej i Azji (EMEA). Wed�ug danych por�wnawczych z poprzednim rokiem, spadek si�gn�� a� 39.5%. Dostawy nowych komputer�w spad�y za� o 9.8%. G��wn� przyczyn� za�amania sprzeda�y w tej cz�ci Europy jest ci�gle nieciekawa sytuacja na rynku kredyt�w oraz zaostrzenie wymaga� co do kredytobiorc�w.
Sprzeda� komputer�w osobistych w Europie �rodkowej i Wschodniej oraz na Bliskim Wschodzie i Afryce (CEMA) spad�a o 21,7%. Sprzeda� notebook�w spad�a o 10.6%. Na tym rynku analitycy nie oczekuj� zmian przed drug� po�ow� 2010 roku.
Na rynku Europy Zachodniej tendencje s� tak�e spadkowe. Ujemny trend wyni�s� tutaj 2.5%. Popyt konsument�w stymuluj� tutaj netbooki. W odr�nieniu od innych cz�ci Europy, kryzys nie doprowadzi� tutaj do za�amania popytu. W rezultacie odnotowano wzrost sprzeda�y o 32.9%. Istotn� rol� odgrywaj� tutaj netbooki oferowane przez operator�w telefonii kom�rkowej. Tutaj oczekuje si� ju� wkr�tce pozytywnych wynik�w.
W krajach EMEA prowadzi firma Hewlett-Packard. Zajmuje ona czo�owe miejsca w�r�d klient�w indywidualnych jak i korporacyjnych. Firma ta sprzeda�a 4.2 miliona komputer�w i posiada udzia� w rynku na poziomie 21.2% (minus 1.6%). Firma Acer kontynuuj�c sw�j wzrost na rynku netbook�w, zajmuje drugie miejsce z udzia�em 20.5% rynku. Kolejne miejsca zajmuj� Dell (10.5%), Toshiba (5.6%) oraz ASUSTeK (5.2%). Spo�r�d wszystkich producent�w tylko Acer odnotowa� wzrost. Jego udzia�y wzros�y o 17.8% sprzedaj�c 4.05 miliona komputer�w.
�r�d�o:
http://www.cnews.ru/