 Kaspersky Lab opublikowa� raport dotycz�cy spamu za II kwarta� 2011 roku. Cyberprzest�pcy o�ywiaj� zamkni�te botnety, �wiadczy o tym wzrost spamu w ruchu pocztowym o 3,9 procenta. Obecnie poziom spamu w ruchu pocztowym wynosi 82,5 procenta.
W drugim kwartale wzros�a liczba ma�ych botnet�w nie maj�cych sporego udzia�u w rynku taj jak Cutwail czy Rustock. Spamerzy obawiaj� si� tworzy� rozleg�e sieci botnet w obawie przed szybkim zamkni�ciem sieci.
Du�a liczba ma�ych sieci botnet przyczyni�a si� do r�wnomiernego roz�o�enia �r�de� spamu. Poprzednio regularnie trzy pa�stwa odpowiada�y za po�ow� spamu w internecie. Obecnie niemal w ka�dym pa�stwie znajduj� si� zainfekowane komputery rozsy�aj�ce spam.
Krajami z pierwszej tr�jki spamer�w okaza�y si� kraje rozwijaj�ce: Indie z wynikiem 14,1 procenta - wzrost o 4,26 procent. Miejsce drugie zaj�a Brazylia z wynikiem 8,9 procent odnotowuj�c wzrost o 3,13 procenta z ubieg�ym kwarta�em. Trzecie miejsce zaj�a Indonezja odnotowuj�c wzrost o 1,66 procent.
Polska odnotowa�a spadek w wysoko�ci 0,5 procent w por�wnaniu z I kwarta�em. Nasz kraj zaj�� 11 miejsce z wynikiem 2,5 procent.
"Kraje rozwijaj�ce si� s� bardzo atrakcyjne dla spamer�w z powodu braku skutecznej legislacji antyspamowej oraz niskiego poziomu bezpiecze�stwa IT, natomiast kraje rozwini�te stanowi� �akomy k�sek ze wzgl�du na szybki, powszechnie dost�pny Internet" – wyja�nia Daria Gudkowa, szefowa dzia�u analiz i bada� zawarto�ci z Kaspersky Lab. "Dlatego nie powinno dziwi� to , �e Stany Zjednoczone pozostaj� bardzo atrakcyjnym przycz�kiem dla cyberprzest�pc�w tworz�cych botnety. Wprawdzie po kampanii antybotnetowej przeprowadzonej przez organy �cigania jesieni� 2010 r. pa�stwo to wypad�o z grupy najwi�kszych spamer�w, jednak w miejsce zamkni�tych botnet�w cyberprzest�pcy niemal od razu zacz�li tworzy� nowe".
Obecnie spamerzy zacz�li wykorzystywa� technologi� chmury, a tym samym nast�pi�a ewolucja spamu. Niekt�re linki w wiadomo�ciach e-mail zawiera�y odsy�acze do stron Google. Na nich z kolei znajdowa� si� link do witryn z reklamami lub witryn phishingowych. U�ytkownicy ufaj� znanym firmom jak Google a po��czenie do tych witryn jest cz�sto szyfrowane.
�r�d�o: informacja prasowa Kaspersky Lab |