Autor: Mariusz Kołacz (rokko)
Strona autora: techformator.pl
Kontakt: m.kolacz(at)hotfix.pl
Artykuł w sposób szczegółowy opisuje sposoby rozwiązywania problemów, które mogą wystąpić podczas instalacji oprogramowania. Jeżeli Masz problem z zainstalowaniem aplikacji lub gry opartej o pliki Instalatora Windows (Windows Installer), ten artykuł pomoże w rozwiązaniu Twojego problemu
1. Sprawdzamy status usługi Instalatora Windows (Windows Installer).
Pierwszym elementem na jaki trzeba zwrócić uwagę jest usługa Windows Installer. Usługa może zostać nieświadomie zdezaktywowana przez niedoświadczonych użytkowników np. podczas optymalizacji systemu lub na skutek działania szkodliwego oprogramowania. Aby sprawdzić czy usługa jest aktywna uruchamiamy przystawkę Usługi poprzez:
Start -> Uruchom -> services.msc
Inna metoda uruchamiania -
Start -> Panel Sterowania -> Narzędzia administracyjne -> Usługi
Na liście szukamy usługi o nazwie Windows Installer i sprawdzamy jej tryb uruchamiania (domyślnie ustawiona na ręczny). Jeżeli usługa ustawiona jest na tryb uruchamiania ręczny lub automatyczny, zostawiamy ją w spokoju i na tym etapie nie dokonujemy żadnych modyfikacji, w przeciwnym wypadku zaznaczamy usługę, następnie klikamy na niej Prawym Przyciskiem Myszy (PPM) i z menu kontekstowego wybieramy Właściwości. W polu typ uruchamiania z listy wybieramy ręczny, po czym klikamy przycisk Zastosuj, a następnie OK.
2. Przeprowadzamy operację wyrejestrowania i ponownego zarejestrowania usługi.
Następna kwestia jest związana z wyrejestrowaniem i ponownym zarejestrowaniem usługi Instalator Windows, aby tego dokonać wykonujemy kolejno:
a) Uruchamiamy wiersz poleceń w trybie administratora poprzez:
Start -> Wszystkie programy -> Akcesoria -> PPM na Wiersz poleceń -> Uruchom jako...
Chcąc uruchomić aplikację z uprawnieniami administratora wskazujemy konto Administrator lub konto z uprawnieniami administracyjnymi i podajemy hasło.
W przypadku Visty wiersz poleceń możemy uruchomić w znacznie prostszy sposób, a mianowicie wybieramy Start, w wyszukiwarkę wpisujemy cmd, następnie jednocześnie wciskamy kombinację klawiszy CTRL + SHIFT + ENTER. Jeżeli mamy włączony mechanizm UAC, musimy potwierdzić uruchomienie programu z najwyższymi uprawnieniami.
Jeżeli pracujemy na koncie posiadającym uprawnienia administracyjne możemy pominąć ten punkt.
b) W oknie wiersza poleceń wpisujemy:
msiexec /unregister
Potwierdzamy klawiszem ENTER, chwilę czekamy, a następnie wpisujemy:
msiexec /regserver
lub
msiexec /register
Ponownie potwierdzamy klawiszem ENTER, po pomyślnym wykonaniu polecenia zamykamy okno konsoli i restartujemy komputer.
Powyższe komendy można również wpisać w Start -> Uruchom, lecz z uwagi, iż pod systemem Vista, przy wyłączonym UAC mogą wystąpić problemy z poprawnym wykonaniem komend, przedstawiłem metodę z użyciem wiersza poleceń uruchamianego z uprawnieniami administracyjnymi.
W przypadku gdyby powyższa metoda nie przyniosła pożądanego efektu, całą procedurę należy powtórzyć, z taką różnicą, iż należy przeprowadzić ją w trybie awaryjnym.
3. Badamy czy w rejestrze znajduje się prawidłowa ścieżka dostępu do pliku instalatora.
Jeżeli pomimo zastosowania wcześniejszych metod nie udało się naprawić usługi Instalator Windows należy wykonać:
a) Sprawdzamy czy plik msiexec.exe istnieje fizycznie w systemie, prawidłowa lokalizacja to C:\Windows\system32 ,gdzie C: oznacza literę partycji systemowej.
b) Uruchamiamy edytor rejestru poprzez:
Start -> Uruchom -> regedit
Przechodzimy do poniższego klucza
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\MSIServer
W prawej części okna będzie dostępny wpis noszący nazwę
ImagePath, sprawdzamy czy ścieżka dostępu do pliku
msiexec.exe jest prawidłowa.
Prawidłowa ścieżka to:
C:\WINDOWS\system32\msiexec.exe /V
Przypominam, iż litera C: oznacza partycję systemową. Jeżeli zauważymy nieprawidłowość we wpisie, korygujemy go. W tym celu dwukrotnie Lewym Klawiszem Myszy klikamy na wpisie ImagePath i w polu wartości wpisujemy prawidłową ścieżkę (wraz z przełącznikiem /V), czyli w tym wypadku C:\WINDOWS\system32\msiexec.exe /V
c) Po przeprowadzeniu wymienionych operacji restartujemy system. Jeżeli wpis jest prawidłowy, a mimo to nie mamy dostępu do usługi, bądź działa ona niewłaściwie, przechodzimy do kolejnego punktu.
4. Reinstalujemy usługę.
a) W linii poleceń wpisujemy poniższe komendy, naciskając po każdym wierszu klawisz ENTER (uruchamianie wiersza poleceń -> punkt 2):
cd %systemroot%\system32\
ren msi.dll msi.old
ren msihnd.dll msihnd.old
ren msiexec.exe msiexec.old
b) To samo wykonujemy z plikami w folderze dllcache.
cd %systemroot%\system32\dllcache
ren msi.dll msi.old
ren msihnd.dll msihnd.old
ren msiexec.exe msiexec.old
exit
c) Restartujemy komputer.
d) Aby sprawdzić wersję Instalatora Windows wykonujemy:
Start -> Uruchom -> msiexec
Naszym oczom ukaże się okno, gdzie na samej górze odczytujemy wersję instalatora. W niniejszym przykładzie przyjmiemy, iż posiadamy wersję 3.1
Ściągamy odpowiedni plik WindowsInstaller-KB893803-x86.exe i przystępujemy do reinstalacji usługi.
Pobierz ->
Windows Installer 3.1 Redistributable (v2) - Polski
Postępujemy zgodnie z zaleceniami kreatora, po zakończeniu procesu instalacji restartujemy komputer.
5. Aktualizujemy Instalator Windows.
Pobieramy i instalujemy najnowszą dostępną wersję ->
Windows Installer 4.5 Redistributable - Polski
Starsze wersje:
Windows Installer 3.1 Redistributable (v2) - Polski
Windows Installer 3.0 Redistributable - Polski
6. Korzystamy z narzędzia Windows Installer CleanUp.
Jeżeli żadna z metod nie przyniosła efektu, zapewne problem dotyczy nieprawidłowo zainstalowanej lub nie w pełni odinstalowanej aplikacji. W tym celu należy skorzystać z narzędzia Windows Installer CleanUp.
a) Ściągamy narzędzie
Windows Installer CleanUp i instalujemy.
b) Uruchamiamy Windows Installer CleanUp poprzez
Start -> Uruchom -> msicuu
c) Na liście aplikacji wyszukujemy i zaznaczamy daną aplikację, po czym klikamy na przycisk Remove.
Więcej informacji na temat narzędzia Windows Installer CleanUp można znaleźć pod adresem ->
support.microsoft.com
7. Czyścimy katalogi tymczasowe oraz rejestr.
W przypadku, gdy wystąpią jeszcze problemy, należy przed instalacją danego oprogramowania wyczyścić katalog plików tymczasowych oraz rejestr systemowy. Najłatwiej użyć do tego celu odpowiedniego oprogramowania np.
CCleaner,
CleanGP,
Eusing. Przed przystąpieniem do
czyszczenia rejestru należy bezwzględnie wykonać jego
kopię zapasową. Do tego celu można użyć narzędzia ERUNT.
Copyright © rokko
Jeszcze raz PODZIĘKOWANIA.