Zespół naukowców z Cornell University USA, kierowany przez profesor informatyki Clare Cardy oraz specjalistę w dziedzinie komunikacji Jeffa Hancooka, przedstawił program, który może rozróżniać fałszywe opinie w sieci od tych prawdziwych.
Chodzi o odrzucanie spamu jaki pojawia się często w komentarzach. Naukowcy poprosili nawet studentów, aby celowo pisali pozytywne komentarze dla 20 hoteli w Chicago. Później opinie zostały wymieszane z innymi jakie się pojawiały w sieci.
Ludzie są omylni, wielu wierzy w to co czyta iż to prawda. Pojawiają się też sceptycy, którzy z kolei niczemu nie wierzą. Program natomiast może analizować wiele tekstów i pokazywać prawdziwe opinie.
W przypadku hoteli będą w użyciu takie słowa jak łazienka, cena, personel, ale już pojawienie się słów obfity, podróż służbowa, wakacje czy mąż powiedział, jest charakterystyczne dla opinii tendencyjnych. Uczciwe i nieuczciwe komentarze można rozpoznać przy pomocy słów kluczowych.
Okazuje się bowiem, że prawdziwe komentarze obfitują w rzeczowniki, oszuści i kłamcy częściej używają czasowników.
Na razie ich program rozróżnia prawdę od fałszu tylko dla hoteli i to tylko w Chicago. Dopiero później zajmą się oni restauracjami i innymi dobrami konsumpcyjnymi. Dla naukowców jest ważne, że takie oprogramowanie, które obecnie działa skutecznie dla 89.8% komentarzy, może być świetnym filtrem pierwszego kontaktu do przesiewania fałszywych opinii. Takie opinie teraz trzeba będzie poddać dalszej obróbce.
Źródło: compulenta.ru |