 Toyota Motor Corp opracowa�a prototyp zupe�nie nowego p�przewodnikowego akumulatora, kt�rego g�sto�� wyj�ciowa jest pi�ciokrotnie wy�sza ni� poprzedniego modelu.
W obecnie u�ywanych akumulatorach litowych w charakterze elektrolitu stosuje si� p�ynne substancje organiczne. Nie s� one najlepszym rozwi�zaniem, gdy� s� one odpowiedzialne za wybuchanie litowych akumulator�w oraz ich dzia�anie ograniczone jest w niskich temperaturach. Mo�na w akumulatorach u�y� sta�ego elektrolitu, lecz ich wydajno�� uzyskuje si� dopiero w temperaturach 50-80 stopni Celsjusza. Niestety, nowoczesne systemy nie dzia�aj� wydajnie w takich temperaturach.
Na szcz�cie firma Toyota opracowa�a nowy materia� Li 2 S 10 12 GEP pozwalaj�cy na przewodzenie elektrolitu 1 x 10 -2 S / cm w temperaturze pokojowej. Materia� ten osi�gn�� rekordowe przewodzenie dla elektrolit�w sta�ych. Na podstawie nowej substancji uda�o si� stworzy� ca�kowicie p�przewodnikowy niewybuchowy prototyp akumulatora.
Akumulator sk�ada si� z siedmiu warstw p�yt o wymiarach 70 � 105 � 2,5-3 mm. Napi�cie wyj�ciowe na akumulatorze wynosi 28 V, a ka�da p�ytka daje napi�cie 4 V. Przej�cie do sta�ego elektrolitu w akumulatorze pozwoli�o na pi�ciokrotne zwi�kszenie g�sto�ci wyj�ciowej. Wg specjalist�w z Toyota pojazd elektryczny z nowym typem akumulatora b�dzie wstanie przejecha� oko�o 1000 km na jednym �adowaniu (obecne pojazdy s� w stanie przejecha� oko�o 200 km).
Sprzeda� nowego typu akumulatora planuje si� dopiero w 2015 roku.
�r�d�o: techon.nikkeibp.co.jp |