Toyota Motor Corp opracowała prototyp zupełnie nowego półprzewodnikowego akumulatora, którego gęstość wyjściowa jest pięciokrotnie wyższa niż poprzedniego modelu.
W obecnie używanych akumulatorach litowych w charakterze elektrolitu stosuje się płynne substancje organiczne. Nie są one najlepszym rozwiązaniem, gdyż są one odpowiedzialne za wybuchanie litowych akumulatorów oraz ich działanie ograniczone jest w niskich temperaturach. Można w akumulatorach użyć stałego elektrolitu, lecz ich wydajność uzyskuje się dopiero w temperaturach 50-80 stopni Celsjusza. Niestety, nowoczesne systemy nie działają wydajnie w takich temperaturach.
Na szczęście firma Toyota opracowała nowy materiał Li 2 S 10 12 GEP pozwalający na przewodzenie elektrolitu 1 x 10 -2 S / cm w temperaturze pokojowej. Materiał ten osiągnął rekordowe przewodzenie dla elektrolitów stałych. Na podstawie nowej substancji udało się stworzyć całkowicie półprzewodnikowy niewybuchowy prototyp akumulatora.
Akumulator składa się z siedmiu warstw płyt o wymiarach 70 × 105 × 2,5-3 mm. Napięcie wyjściowe na akumulatorze wynosi 28 V, a każda płytka daje napięcie 4 V. Przejście do stałego elektrolitu w akumulatorze pozwoliło na pięciokrotne zwiększenie gęstości wyjściowej. Wg specjalistów z Toyota pojazd elektryczny z nowym typem akumulatora będzie wstanie przejechać około 1000 km na jednym ładowaniu (obecne pojazdy są w stanie przejechać około 200 km).
Sprzedaż nowego typu akumulatora planuje się dopiero w 2015 roku.
Źródło: techon.nikkeibp.co.jp |