Z opublikowanego dzisiaj raportu Digital Universe wynika, że W ciągu kolejnych 8 lat liczba cyfrowych danych przekroczy 40 zettabajtów, co stanowi około 5200 gigabajtów na jednego mieszkańca Ziemi wliczając w to niemowlęta i osoby starsze. Zettabajt to, inaczej tryliard = 1 000 000 000 000 000 000 000 bajtów.
Autorzy raportu mówią, że większość danych będzie wykorzystywana nie przez ludzi, lecz przez maszyny, w szczególności w sieciach komunikacyjnych. Znaczny wzrost liczby danych będzie podyktowany przez takie czynniki jak wzrost popularności różnych inteligentnych systemów polepszających warunki życia, serwerów Cloud i inteligentnych systemów automatyzacji i obiektów przemysłowych. Obecnie takie dane posiadają niewielki udział w ogólnym bilansie danych, ale firma IDC prognozuje, że ta liczba będzie rocznie wzrastać o 33 procent.
Autorzy raportu Digital Universe mówią, że cyfrowy wszechświat obejmuje cały szereg danych od zdjęć w telefonach komórkowych po dane przesyłane pomiędzy serwerami. Po za tym dużą część danych stanowią dane korporacyjne, jak dane dot. sprzedaży, transakcji finansowych, pliki wideo i audio, a nawet dane pochodzące z Wielkiego Zderzacza Hadronów.
Pierwsze statystyki Digital Universe opublikował w 2005 roku. W ciągu pierwszych trzech lat dane analizowano co roku, a następnie co półtora roku. W każdym roku prognozy są zwiększane. Przykładowo w raporcie z czerwca 2011 roku autorzy przewidywali, że w 2020 roku ilość danych na świecie osiągnie 35 zettabajtów, a obecnie już 40 zettabajtów.
Raport mówi również, że w najbliższych latach wzrośnie popularność technologii wizualizacji jako jeden z kierunków obniżenia kosztów infrastruktury IT. Wg prognoz EMC w 2020 roku liczba serwerów wzrośnie dziesięciokrotnie, a ilość informacji w centrach danych wzrośnie 14-krotnie.
"Tak czy, inaczej niemal wszyscy managerowie IT w najbliższych latach będą musieli zmierzyć się z dużymi ilościami danych i konieczne jest wprowadzenie zmian w korporacjach, żeby skuteczniej pracować z dużymi ilościami danych" mówi Chuck Hollis dyrektor ds. marketingu w firmie EMC.
Źródło: cybersecurity.ru |