Aby zacz�� m�wi� o samym programowaniu na pocz�tku powiem kilka s��w o organizacji folder�w, kt�ra r�ni si� w zale�no�ci od wykorzystywanego �rodowiska programistycznego.
W Android Studio wyr�niamy katalogi:
-
manifest - tutaj mamy g��wny plik manifestu (AndroidManifest.xml) czyli g��wny plik z nazw�, ikonk�, nazw� aktywno�ci itp, a zatem g��wn� zawarto�� przysz�ej aplikacji.
-
java - tutaj znajdziesz pliki Java swojej aplikacji
-
res - to wszystkie zasoby aplikacji, w tym jej layput (wygl�d zapisany w pliku activity_main.xml), menu (menu_main.xml), czy dodatkowe zasoby values, takie jak chocia�by wszystkie zmienne tekstowe (strings.xml).
W Eclipsie mo�na wyr�ni� troch� inny zestaw najwa�niejszych katalog�w, niemniej mocno zbli�ony do tego co mamy w Android Studio:
-
src- kody zrodlowe
-
gen - wygenerowane pliki
-
asseets - pliki wykorzystywane w aplikacji, np obrazki
-
res - zasoby, np ikonki
-
Main.xml - wyglad ekranu
-
Strings.xml - teksty wykorzystywane w aplikacji
Samo programowanie ma charakter nie tylko obiektowy ale i zdarzeniowy, a zatem jak na moje gusta mocno obiektowy. Programowanie zdarzeniowe charakteryzuje si� tym, �e zamiast funkcji typu main, od kt�rej wszystko si� zaczyna mamy metody reaguj�ce na zdarzenia. W momencie, gdy co� si� wydarzy, np uruchomienie aplikacji, wstrzymanie, wykonywana jest odpowiednia metoda. Nale�y tylko jeszcze pami�ta�, �e w Androidzie w danym momencie pokazywana jest u�ytkownikowi tylko jedna aplikacja.
I tak mamy kilka g��wnych metod zdarzeniowych. S� nimi
onStart, onCreate, onRestart, onResume, onPause i onStop. Nie oznacza to jeszcze, �e ka�da musi istnie�. W zasadzie dla programisty jedyn� wymagan� b�dzie
onStart, inne mo�na spokojnie pomin��. Na pocz�tku, bo potem czasami jednak warto i pozosta�ymi si� zaj��. One oczywi�cie istniej� "gdzie�", My je b�dziemy prze�adowywa�.
Om�wmy zatem je po kolei:
-
onCreate - jest to metoda wywo�ywana tylko podczas pierwszego tworzenia aktywno�ci, czyli uruchomienia naszego programu.
-
onStart - ta metoda jest wywo�ywana jako druga. Startuje ona tak�e po zatrzymaniu aplikacji metod�
onStop. W tym momencie mo�na np dokonywa� inicjacji zmiennych, po��czy� si� do bazy danych itp. Sama aktywno�� jeszcze nie jest widoczna.
-
onResume - ta metoda startuje jako trzecia. To w tym momencie aktywno�� stanie si� widoczna na ekranie, przez co sam u�ytkownik ju� b�dzie m�g� z niej korzysta�.
-
onPause - ta metoda zostanie wywo�ana w momencie, gdy u�ytkownik przeniesie si� do innej aktywno�ci. W tym momencie mog� zosta� wywo�ane dwie metody:
onResume lub
onStop.
-
onStop - metoda jest wywo�ywana, gdy aktywno�� przestaje by� widoczna dla u�ytkownika.
-
onDestroy - ta ostatnia metoda jest wywo�ywana, gdy u�ytkownik zamknie aplikacje.
Czy trzeba je wszystkie oprogramowa�? Nie, to zale�y od nas i sytuacji. Ale czasami warto. No bo wyobra�my sobie sytuacj�, �e napisali�my gr�, gdzie u�ytkownik zdobywa kolejne poziomy i nagle musi wyj��. Raczej nie chce on po powrocie zaczyna� wszystkiego od pocz�tku. Chcia�by w momencie wyj�cia z gry zapisa� jej stan, wi�c to my musimy mu t� opcj� zapewni�.
Zabrania si� kopiowania tego kursu i udost�pniania poza portalem HotFix.pl