Aby zacząć mówić o samym programowaniu na początku powiem kilka słów o organizacji folderów, która różni się w zależności od wykorzystywanego środowiska programistycznego.
W Android Studio wyróżniamy katalogi:
-
manifest - tutaj mamy główny plik manifestu (AndroidManifest.xml) czyli główny plik z nazwą, ikonką, nazwą aktywności itp, a zatem główną zawartość przyszłej aplikacji.
-
java - tutaj znajdziesz pliki Java swojej aplikacji
-
res - to wszystkie zasoby aplikacji, w tym jej layput (wygląd zapisany w pliku activity_main.xml), menu (menu_main.xml), czy dodatkowe zasoby values, takie jak chociażby wszystkie zmienne tekstowe (strings.xml).
W Eclipsie można wyróżnić trochę inny zestaw najważniejszych katalogów, niemniej mocno zbliżony do tego co mamy w Android Studio:
-
src- kody zrodlowe
-
gen - wygenerowane pliki
-
asseets - pliki wykorzystywane w aplikacji, np obrazki
-
res - zasoby, np ikonki
-
Main.xml - wyglad ekranu
-
Strings.xml - teksty wykorzystywane w aplikacji
Samo programowanie ma charakter nie tylko obiektowy ale i zdarzeniowy, a zatem jak na moje gusta mocno obiektowy. Programowanie zdarzeniowe charakteryzuje się tym, że zamiast funkcji typu main, od której wszystko się zaczyna mamy metody reagujące na zdarzenia. W momencie, gdy coś się wydarzy, np uruchomienie aplikacji, wstrzymanie, wykonywana jest odpowiednia metoda. Należy tylko jeszcze pamiętać, że w Androidzie w danym momencie pokazywana jest użytkownikowi tylko jedna aplikacja.
I tak mamy kilka głównych metod zdarzeniowych. Są nimi
onStart, onCreate, onRestart, onResume, onPause i onStop. Nie oznacza to jeszcze, że każda musi istnieć. W zasadzie dla programisty jedyną wymaganą będzie
onStart, inne można spokojnie pominąć. Na początku, bo potem czasami jednak warto i pozostałymi się zająć. One oczywiście istnieją "gdzieś", My je będziemy przeładowywać.
Omówmy zatem je po kolei:
-
onCreate - jest to metoda wywoływana tylko podczas pierwszego tworzenia aktywności, czyli uruchomienia naszego programu.
-
onStart - ta metoda jest wywoływana jako druga. Startuje ona także po zatrzymaniu aplikacji metodą
onStop. W tym momencie można np dokonywać inicjacji zmiennych, połączyć się do bazy danych itp. Sama aktywność jeszcze nie jest widoczna.
-
onResume - ta metoda startuje jako trzecia. To w tym momencie aktywność stanie się widoczna na ekranie, przez co sam użytkownik już będzie mógł z niej korzystać.
-
onPause - ta metoda zostanie wywołana w momencie, gdy użytkownik przeniesie się do innej aktywności. W tym momencie mogą zostać wywołane dwie metody:
onResume lub
onStop.
-
onStop - metoda jest wywoływana, gdy aktywność przestaje być widoczna dla użytkownika.
-
onDestroy - ta ostatnia metoda jest wywoływana, gdy użytkownik zamknie aplikacje.
Czy trzeba je wszystkie oprogramować? Nie, to zależy od nas i sytuacji. Ale czasami warto. No bo wyobraźmy sobie sytuację, że napisaliśmy grę, gdzie użytkownik zdobywa kolejne poziomy i nagle musi wyjść. Raczej nie chce on po powrocie zaczynać wszystkiego od początku. Chciałby w momencie wyjścia z gry zapisać jej stan, więc to my musimy mu tą opcję zapewnić.
Zabrania się kopiowania tego kursu i udostępniania poza portalem HotFix.pl