 Kspersky Lab opublikowa� raport dotycz�cy wysy�ania spamu w sierpniu 2011. Ilo�� spamu w sieci zmala�a w por�wnaniu z lipcem, niestety Polska awansowa�a do czo�owej dziesi�tki �r�de� niechcianej poczty.
Do niedawna za��czniki w niechcianej poczcie zawiera�y rzekome zdj�cia roznegli�owanych panienek lub wykradzionymi fotografiami celebryt�w. Obecnie nowym trendem s� oficjalne powiadomienia lub korespondencja biznesowa. W szczeg�lno�ci cyberprzest�pcy podszywaj� si� pod firmy kurierskie takie jak UPS, FedEx czy DHL wysy�aj�c fa�szywe powiadomienia. We wiadomo�ci czytamy informacj� o tym, �e paczka nie mog�a zosta� do nas dostarczona, poniewa� podano na niej b��dny adres lub nale�y j� odebra� w biurze firmy kurierskiej. Wiadomo�ci zawieraj� plik, kt�ry rzekomo kryje formularze niezb�dne do odbioru paczki - w rzeczywisto�ci archiwum zawiera szkodliwe oprogramowanie.
„Zmiany w sposobie wysy�ania szkodliwych wiadomo�ci e-mail s� spowodowane tym, �e wi�kszo�� u�ytkownik�w nie spodziewa si� znale�� szkodliwych program�w w korespondencji biznesowej” – wyja�nia Maria Namiestnikowa, starszy analityk spamu z Kaspersky Lab. „Dzisiaj Internet pe�en jest tre�ci dla doros�ych, dlatego u�ytkownik pr�dzej otworzy wewn�trzne dokumenty firmowe”.
W sierpniu eksperci z Kaspersky Lab zauwa�yli kilka nowych sztuczek wykorzystywanych przez spamer�w. Opieraj� si� one na ma�ej liczbie s��w aby wzbudzi� ciekawo�� odbiorcy aby otworzy� za��cznik. Jedn� z nich jest wiadomo�� zatytu�owana Changelog” wraz z dat� w tre�ci kilka s��w takich jak “As promised” czy “ See attachments”. Inn� wiadomo�� nadawca przesy�a nierozliczone faktury i prosi o ich rozpatrzenie.
W sierpniu odnotowano wzrost o 1,2 procent ilo�ci plik�w zawieraj�cych szkodliwe oprogramowanie, obecnie stanowi� one 5,9 procent. Odsetek ten zwi�kszy� si� w ci�gu 2 miesi�cy o jedn� trzeci�.
Najwi�cej niechcianej poczty otrzymuj� u�ytkownicy w Stanach Zjednoczonych (10,1 procent)oraz Rosji (10,1), nast�pnie Wielkiej Brytanii (7,36 procent), Niemiec (5,45 procent) oraz Indii (5,1 proc.).
�r�d�o: Kaspersky Lab |