Korporacja ZOTAC z siedzibą główną w Hong-Kongu, jeden z największych w świecie producentów systemów Mini-PC, a także dostawca klasowych kart graficznych opartych na procesorach z rodziny NVIDIA GeForce wprowadził dzisiaj na rynek układ graficzny ZOTAC GeForce GTX 460 AMP. Przydomek AMP (Amplifies) informuje użytkownika, że specyfikacja techniczna karty w stosunku do konwencjonalnego wydania serii uległa zmianom na lepsze. Oprócz znacznego podniesienia częstotliwości taktowania zegarów poszczególnych podzespołów, modyfikacjom poddano także system chodzenia karty. Całość przyczyniła się do 20% przyrostu wydajności karty. Na wyposażeniu pudełka znalazła się także pełna wersja gry "Prince of Persia: The Forgotten Sands", która zaprezentuje możliwości układu GTX 460 AMP.
Wraz z wprowadzeniem na rynek procesorów graficznych z rodziny NVIDIA GeForce GTX 400 Series, korporacja NVIDIA potwierdziła oficjalne wsparcie dla technologii DirectX 11 kompatybilnej z Shader Model 5.0. Karta ZOTAC GeForce GTX 460 AMP zgodna jest także z przyspieszeniem sprzętowym OpenGL 4.0, co jest dodatkowym jej atutem. Układy NVIDIA GeForce GTX 400 Series wprowadziły także możliwość stworzenia trybu wielomoniotorowego NVIDIA 3D Vision Surround, który jest odpowiednikiem zaprezentowanej znacznie wcześniej przez obóz AMD technologii ATI Eyefinity. Przewaga NVIDIA 3D Vision Surround nad ATI Eyefinity jest jednak znaczna, albowiem NVIDIA 3D Vision Surround w trybie wielomonitorowym pozwala na wyświetlenie obrazu zgodnego z technologią 3D Stereoscopic (trójwymiar), jednakże chętni uzbrojenia swego zacisza domowego w takie atrakcje zmuszeni będą nabyć dwie karty graficzne (tryb SLI), albowiem tryb 3D Sterooscopic w wydaniu NVIDIA tego wymaga. Pragnę przypomnieć, że jakiś czas temu korporacja Sapphire Technology udowodniła, że zestawienie ATI Eyefinity w zgodności z 3D i to przy użyciu wyłącznie jednego układu graficznego z serii ATI Radeon HD 5000 Series jest jak najbardziej możliwe. Co prawda, odpowiednie sterowniki umożliwiające ten wyczyn z kartą ATI są dostępne za opłatą, ale to i tak wydaje się być bardziej opłacalnym rozwiązaniem, niż propozycja stajni NVIDIA.
Główną modyfikacją w systemie chłodzenia karty ZOTAC GeForce GTX 460 AMP, w porównaniu z rozwiązaniem standardowym jest przesunięcie wentylatora na środek systemu, przez co znacznie wzrosła wydajność rozpraszania ciepła. Domyślnie na kartach graficznych GeForce GTX 460 wirnik z łopatkami prostopadłymi umieszczany jest na krawędzi karty, a powietrze zasysane jest prostopadle do jego osi i przedmuchiwane jest przez cały radiator w jednym kierunku - w kierunku śledzia karty. Po zmianie w GTX 460 AMP wirnik zasysa powietrze równolegle do osi wentylatora, a te tłoczone jest w dwie strony radiatora, co zwiększa efektywność procesu chłodzenia.
ZOTAC GeForce GTX 460 AMP dysponuje rdzeniem wyprodukowanym w 40-nanometrowym procesie technologicznym, który taktowany jest ogromną częstotliwością 810MHz, gdzie dla porównania w standardowy model układu pracuje z szybkością 675MHz. Prędkość pracy procesorów przetwarzania równoległego NVIDIA CUDA wynosi 1620MHz. W strukturze rdzenia graficznego umieszczono ich 336. Pamięć wideo z 256-bitową szyną dostępu udostępnia dla skomplikowanych tekstur w wysokich rozdzielczościach 1024MB w standardzie DDR5 i z efektywnym zegarem 4000MHz (rzeczywiste 1000MHz).
Źródło: ZOTAC |